Norsk proptech-rakett sluker AI-startup og vurderer børsnotering
Marketer Technologies kjøper Homefair for 20 millioner kroner, og jakter flere oppkjøpskandidater. Oppstartsselskapet prises til 450 millioner kroner.
Siden oppstarten for drøyt fire år siden har den norske gründerbedriften Marketer Technologies nådd en omsetning på over 100 millioner kroner og skaffet store kunder som DNB Eiendom, Krogsveen, Sem & Johnsen, Selvaag Bolig, Skanska og AF Gruppen.
Nå sluker selskapet, som spesialiserer seg på automatisert markedsføring av eiendom, en annen norsk proptech-startup.
Homefair, som ble etablert i 2019, bruker kunstig intelligens for å matche eiendomsselgere med den beste megleren. Selskapet kjøpes nå av Marketer Technologies for 20 millioner kroner.
Transaksjonen gjennomføres med en kombinasjon av penger og aksjer. Avtalen priser Marketer til 450 millioner kroner.
– Kjernen av det vi driver med, er automatisk målretting. Homefair har laget teknologi som ser på automatisk prising, og pris spiller naturligvis en stor rolle når vi skal målrette. Så de passer veldig godt inn i vårt eksisterende system, sier gründer og daglig leder Amir Folkestad Habhab i Marketer.
Homefair beholdes foreløpig som datterselskap, men de to oppstartsbedriftene har planer om å lansere et felles produkt allerede før sommeren: automatisk genererte analyser med data som skal støtte innsalget til meglere, eller som kan gi utbyggere ekstra innsikt om hva som bør bygges hvor, hvilken pris de kan ta, og hvor lang tid det vil ta å selge - blant annet.
– Homefair har spesialisert seg på store mengder eksterne data, fra Kartverket, Bisnode og SSB, for eksempel. Vi har fokusert mest på kundenes egne data, forklarer Folkestad Habhab.
Inhouse over samarbeid
– Dere er begge unge selskaper som kan vokse på egen hånd. Hvorfor var oppkjøp riktig, og ikke et strategisk samarbeid, for eksempel?
– Vi så at det er veldig viktig å ha denne kompetansen inhouse. Den kan brukes på så mange områder. Ikke bare de nye produktene, men også for å forbedre de eksisterende produktene, sier Folkestad Habhab, som bekrefter at oppkjøpet er en slags «acquihire» - oppkjøp av kompetanse.
Gründerteamet til Homefair, Walid Mustapha, Henrik Bjerke og Tyrone Nowell, blir nemlig med over til Marketer, som etter oppkjøpet teller 70 hoder. Førstnevnte har en doktorgrad i matematisk optimalisering, mens Bjerke og Nowell har mastergrader i henholdsvis fysikk og AI og maskinlæring.
Oppkjøpet er det første Marketer har gjort. Gründeren bekrefter imidlertid at det foregår samtaler med flere, og at det er «sannsynlig» med flere overtakelser med det første.
Skal doble i år
Ifølge Marketers egne tall leverte de data og innsikt knyttet til en tredjedel av alle boligsalg i Norge i fjor, og stadig flere i utlandet.
Foreløpige tall viser at selskapet omsatte for drøyt 100 millioner kroner i fjor, et år sterkt preget av koronapandemien.
– Vi hadde startet et kontor i London med 14 ansatte, som vi måtte legge ned på grunn av koronasituasjonen. Nå har vi bygget opp igjen salgsapparatet fra Oslo, og det har gått bra, forteller Folkestad Habhab.
Inneværende år regner selskapet med å doble salgsvolumet.
– Foreløpig ser det veldig greit ut, ifølge gründeren.
Vurderer børs
Oppstartsfasen ble finansiert av gründerne selv, og siden den gang har Marketer Technologies hentet omkring 50 millioner kroner fra private investorer. Gründerne Folkestad Habhab, Jon Amdahl Martinsen og Thomas Meyer sitter fortsatt på litt over 70 prosent av aksjene.
Den seneste emisjonen ble gjort på slutten av fjoråret, til en prising på 350 millioner kroner. Da hentet selskapet omtrent 15 millioner kroner, blant annet fra Grunde Eriksens Altitude Capital. Fra før inkluderer porteføljen til investeringsselskapet flere startups, deriblant Husleie.no, Adline, Voi, Tise og Memmo.
Tidligere har Marketer hatt en uttalt plan om å gjennomføre en større kapitalinnhenting i løpet av 2021 eller starten av 2022.
Nå vurderer selskapet i stedet en notering på Euronext Growth, avslører Folkestad Habhab.
– Vi ble nylig priset nær en halv milliard og har bra med inntekter. Når vi ser på det, samt salg og utvikling, er det ikke så tidlig, mener han.
Formalitetene i oppkjøpsavtalen mellom Marketer og Homefair vil være fullført innen slutten av måneden.