Nils Krogstad Wiiburg , Synne Sauar og Martin Evensen skal nå utvide portefølgen av skomodeller med joggesko utviklet i samarbeid med Sintef

Norsk startup samarbeider med Sintef om fremtidens joggesko

Sko-gründerne lar kunden leverer tilbake sneakers og sandaler for rabatt på neste par. Det gamle skoparet blir så resirkulert til en ny modell. Nå går de løs på joggesko.

Publisert

Det anslås at nærmere 95 prosent av de rundt 25 milliarder skoparene, som produseres globalt hvert år ender opp på verdens søppelfyllinger, ifølge forskningsinstitutt Sintef.

Skobransjen alene står for 1,4 prosent av verdens totale CO2-utslipp, der produksjons- og råstoffutvinning stadiene er de største driverne.

Gründerne bak det norske skomerket New Movements (NM) mener det derfor er på høy tid med innovasjon i bransjen.

De mener deres rendyrkede fokus på bærekraft og sirkulæritet helt fra start, gjør at startupen tilbyr noe nytt i en bransje - hvor det ikke er mangel på konkurranse.

– Vi har noe unikt med denne sirkulære businessmodellen og filosofien. Der ligger vi mange år foran de store merkene, fordi vi er en liten startup som har spesialisert oss, sier daglig leder og gründer i New Movements, Martin Evensen.

Fra det lille skolageret på kontorfellesskapet 657 i Oslo, sender gründerne sko til kunder i hele verden

1000 år for en «vanlig» sko brytes ned

I produktporteføljen til NM finnes i dag seks forskjellige unisex-modeller innen sneakers og sandaler. Joggesko har de holdt seg unna. Til nå.

Selskapet ble startet i 2018. Forretningsmodellen var å lage sko av materialer som ikke bare er miljøvennlige, men også som er laget på en måte som gjør at de er mer eller mindre hundre prosent resirkulerte.

Når en kunde har kjøpt et par og brukt de en stund, kan skoen leveres tilbake til New Movements, som da resirkulerer den til en ny sko. Kunden får en kupong på 20 prosent til neste par.

Siden oppstarten har selskapet solgt rundt over 5000 skopar i mer enn 40 land. Nå har de fått på plass et samarbeid med nevnte Sintef.

Målet er å utvikle ergonomiske sko av sirkulære materialer som potensielt kan erstatte det miljøskadelige materialet EVA, som brukes i majoriteten av dagens joggesko.

I dag fremstilles dempeevne i de aller fleste joggesko ved bruk av EVA (etylen-vinylacetat-kopolymerer) eller gummi, hvorav empirisk belegg tilsier at EVA gir bedre resultater i henhold til ergonomiske dempe egenskaper.

Nyere forskning viser derimot at fremstilling av EVA er skadelig for miljøet og mennesker, da det slippes ut store mengder giftige oksider, både ved produksjon og gjenvinning av materialet.

I tillegg så vil det ta opp mot 1000 år for en skosåle laget av EVA å brytes ned i naturen.

– I tillegg er EVA et lite egnet sirkulært materiale med lav grad av sirkulering. Når EVA-baserte sko resirkuleres må skoene igjennom en varme- og trykkprosess for å forme om materiale, og drepe bakterier, sier Evensen.

– Ved denne behandlingen smelter og ødelegges materiale, og det vil knapt bli igjen nytt materiale til å lage nye sko. New Movements jobber med å lukke sirkelen, for å sørge for at mest mulig materiale blir igjen til å lage nye produkter.

Trenger aktører som tenker på bærekraft og sirkulær-økonomi

Selskapet har til nå hentet rundt fire millioner kroner i investeringer.

Evensen sier samarbeidet med Sintef er et veiskille, hvor New Movements går fra å være en skoselskap til å bli et design, forsknings- og utviklingsselskap.

Sintef synes det er veldig spennende å jobbe med en bedrift som New Movements, forteller forsker og prosjektleder, Julie Renberg.

– Bransjen trenger aktører som tenker på bærekraft og sirkulær-økonomi. I dette prosjektet skal vi sammen etablere kunnskap om hvordan nye og bærekraftige materialer kan anvendes i skoproduksjon. I tillegg skal vi samarbeide tett med sluttbrukere for å sikre at skoene ivaretar ergonomi og komfort, sier hun.

Ved å ta bærekraftig og sirkulærøkonomi i hele verdikjende til skoene, mener New Movements-teamet de kan ha suksess i det allerede overfylte sko-markedet

Selv om New Movements satser inn i markedet for løpesko, har de planer om å lansere flere typer sko fremover.

I dag koster skoene fra 1500 kroner, opp til 2.400. For å få volumet opp, vil de lanserer flere, billigere modeller.

De skal derimot ikke bli «mindre» sirkulært og bærekraftig.

– Det vil bli modeller som er lettere, og har mindre materiale. Da vil de også bli rimeligere, sier Evensen.