Bergensgründere jakter investorer til klimaeventyr: Tester supermaterialet i verdens letteste og grønneste joggesko
Bergen Carbon Solutions produserer karbonnanofiber fra CO2, blant annet til en miljøvennlig supersko. Nå vil de hente millioner for å skape noe virkelig stort.
Når man tenker fangst av CO2-utslipp, så tenker de fleste fortsatt på testsenteret på Mongstad. Men lille Bergen Carbon Solutions har i det stille forberedt seg på det som kan bli en månelanding.
Selskapet har utviklet en teknologi der de ved hjelp av klimagassen CO2 lager karbonnanofiber – et supermateriale som kan brukes i en rekke produkter – alt fra skistaver til batterier.
Nå har selskapet gått sammen med den norske skoprodusenten Gaitline. Med 10 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådet skal de lage en banebrytende joggesko der gummisålen er iblandet karbonnanofiber fra Bergen Carbon Solutions.
Miljøvennlig supersko
Teamene bak Gaitline og Bergen Carbon Solutions ble kjent med hverandre gjennom Entrepreneurial Marketing-programmet til Innovasjon Norge i New York.
- Produktet til Gaitline er ufattelig kult. Sammen får vi muligheten til å lage verdens beste og grønneste løpesko, sier gründer og CEO Jan Børge Sagmo.
Han viser til Nike sine nye supersko, Vaperfly, som på grunn av sine egenskaper er blitt omtalt som «dopingsko».
- Her får man en miljøvennlig variant, som er både lett og slitesterk.
Skalerer opp
I dag produserer Bergen Carbon Solutions rundt 1,5 kilo karbonnanofiber i uka i sitt testanlegg. Det trengs 5 gram av materialet for å lage et par joggesko, og allerede nå er selskapet «utsolgt» ut året. Så i disse dager er selskapet inne i en større investeringsrunde for å skalere opp produksjonen, for å møte etterspørselen og slik ta det et steg nærmere det som kan bli et industri-eventyr.
– Gjennom å produsere et lite volum har vi fått testet ut materialet i en rekke produkter. Vi har laget noe konkret sammen med andre aktører, fremfor å snakke teoretisk. Nå kan vi begynne markedsreisen, sier Finn Blydt-Svendsen.
Nylig inngikk gründerne en avtale med testsenteret for CO2-fangst på Mongstad, der de kan få gratis tilgang på ren CO2. I fremtiden ser de for seg hvordan de potensielt også kan ta seg betalt for å ta i mot klimagassen, i tillegg til at de kan ta seg betalt for å selge karbonnanofiber. Og på denne måten få to inntektsstrømmer.
Milliardmarked
Forrige gang Shifter var innom Bergen Carbon Solutions hadde de vunnet PWCs årlige gründerkonferanse der premien var konsulenttimer for 800.000 kroner. Gründerne hadde også hentet 15 millioner kroner fra investorer som kraftselskapet BKK og renovasjonsselskapet BIR. Premien fra PWC gikk blant annet til en grundig undersøkelse av markedspotensialet.
– Joggesko er bare et av bruksområdene. Men det kan brukes i en rekke ulike produkter. Interessen er kjempestor, hevder Sagmo.
I markeds- og konkurrentanalysen fra PWC kommer det frem at det er flere aktører som produserer karbonnanofiber. Markedet omsetter for 420 millioner dollar i 2020, noe som antas å øke til 1,1 milliarder dollar innen 2024.
- Derimot produserer de dette ved en annen metode som er mye mer energikrevende og skitten enn det vi gjør, hevder Sagmo.
Investorjakt
De ser for seg at det grønne supermaterialet skal være en egen, synlig merkevare, tilsvarende hvordan Gore-Tex har blitt det for sko og klær. Målet nå er å komme i land med å hente investorkapital før jul. Fundingrunden skal være på mellom 40 og 70 millioner kroner.
- Hva slags investorer jakter dere på?
- De må ha løfteevne, og gjerne en grønn profil. Det må være kompetent kapital som kan bidra med strategiutvikling og selskapsstruktur. Det er jo selvfølgelig kjempespennende om det også er stor industriell aktør.
Karbon i sin reneste form
- Jeg ser at enkelte har påpekt at det også kan være helsefarer forbundet med karbonnanofiber, hvordan forholder dere som selskap dere til dette?
- Ja det var en rapport fra 2008, da dette produktet var nytt. Den sa at dette kunne være farlig, men det er til nå ingen beviser som sier at dette er helseskadelig, sier Sagmo.
Han påpeker at det er snakk om “karbon i sin reneste form”.
- Når det er sagt er det viktig å ha respekt for alle produkter, inkludert vårt, derfor er vi opptatt at vi selger produktet til aktører som vet å ta vare på dette.
Han undertstreker at karbonnanofiber ikke på noen måte er et slags nytt asbest.
- Det kan ikke sammenlignes. Strukturen på asbest er taggete og på den måten kan det feste seg i blant annet lungevevet. Karbon-nanofiber er helt glatt og vil da ikke medføre den samme risikoen.
Politikk også
Forøvrig jobber de også hardt for å få politikerne til å få øynene opp for at dette kan være en fremtidig storindustri i Norge. Sagmo viser til at Stortinget og Regjeringen har snakket mye og varmt om karbonfangst og -lagring, mens det har vært mindre oppmerksomhet rundt slik «gjenbruk» av CO2 i nye produkter.
– Dette er en viktig del av totalbildet, og kan vise at det ikke bare er kostnader ved CO2. Hadde man satset én prosent av de mange milliardene man satser på lagring av CO2 på dette, ville man kommet milevis i utviklingen.