Kunst
NTNU-startup vil redde Europas aldrende kunst
Bev/art-duoen har kastet seg inn i kampen om å bevare Europas eldgamle kunstskatter, og har allerede en rekke museer på kundelisten.
Når du tusler rundt på diverse museer og kikker på mesterverk laget av mennesker som levde for flere århundre siden, er det kanskje lett å ta for gitt alt som kreves for å bevare kunstens skjønnet mot tidens tann.
Noen som ikke tar dette for gitt, er de tidligere NTNU-studentene Christian Hallvard Dahl Nielsen og Håvard Lystrup, som gjennom startupen Bev/art ønsker å redde kunstverk fra å gå i oppløsning, med sin software for innsamling av klimadata.
Med den ambisjonen i baklommen skal de nå gjennom det anerkjente akseleratorprogrammet til DNB NXT og Startuplab.
– Vi har skjønt at dette er et globalt problem, og med Startuplab sikter vi for første gang mot sydover i Europa, sier Nielsen.
– Uslåelig team
Sett bort fra at de begge har gått på Entreprenørskolen ved NTNU, har Nielsen og Lystrup svært forskjellig bakgrunner. Selv mener de det gjør dem til en uslåelig kombinasjon, når de skal overbevise museer til å bli deres kunder.
– Christian er kunsthistoriker mens jeg er «ind-øker», og vi skjønte tidlig at vi kunne utfylle hverandre godt. Han har jo bransjekunnskapen og kjenner til problemet, mens jeg har en ingeniør- og økonomibakgrunn, påpeker Lystrup.
I tillegg til NTNU-duoen som holder til på Startuplab, har de to utviklere på deltid i Trondheim som også er medeiere av Bev/art.
Og med bransjekunnskapen om kunst og kunstbevaring, følger helt klart også personlig motivasjon for spesielt Nielsen.
– Hadde jeg skulle gjort dette alene, hadde ikke sjappa gått rundt i to dager, for da hadde jeg bare gitt bort alt. Så Håvard har økonomien på stell, sånn at vi faktisk får bygd en ordentlig bedrift, sier Nielsen spøkefullt.
I tillegg er det også en viktig fordel, spesielt i kunst og museumsbransjen, å kunne snakke språket som brukes, påpeker Nielsen.
– Du kan ikke komme inn og bruke masse ord så det høres ut som om du kommer fra BI. Da tenker de bare «Oh shit! Her er djevelen selv». Det handler om å være på deres plan, forklarer Nielsen og fortsetter:
– Så når vi er ute å snakker med kunder, snakker vi altså mye om kunsthistorie, også har jeg tilfeldigvis med noen sensorer.
– Jo skjørere, desto bedre
Sensorene han nevner, bruker selskapet til å samle klimadata ved museer. De har imidlertid ikke produsert sensoren selv, den er det Disruptive Technologies som har stått for. Bev/art på sin side leverer altså softwaren som analyserer og fortolker klimadataen sensoren henter inn.
Sensoren måler blant annet romtemperatur og luftfuktighet, som er viktig å ha grundig oversikt over når man utstiller og lagrer gjenstander som er gamle og skjøre.
– Om det blir for fuktig, kan det nemlig bli masse mugg. Om det blir for tørt, kan det sprekke opp, Det er viktig for museene å holde klimaet innenfor visse parametere, både for sin egen del, men ikke minst ved lån. Alt dette innebærer vanligvis masse papirarbeid, som vi automatiserer, forklarer Nielsen.
– Hva slags kunst er det dere bevarer?
– All type kunst. Vi pleier å si jo eldre, sjeldnere og skjørere desto bedre. Rembrandt og annen kunst på over 500 år kan ikke vekkes til live om det blir ødelagt, understreker Nielsen.
Flere store kunder
Siden oppstart i februar 2022 har de fått med seg 14 norske institusjoner på kundesiden, hvorav de fleste er nettopp museer som utstiller kunst.
Selve idéen om å bruke denne typen sensor til kunstbevaring, fikk de servert mens de begge gikk på Entreprenørskolen, forteller Nielsen.
– Det var et ønske fra Kode, et ganske stort museum i Bergen, om å lage bedre løsninger for overvåking av klima. Da kunne vi starte med en klar pilotkunde. Vi begynte å bygge basert på det de ville ha, og skjønte fort at problemene gjaldt flere, sier han.
Blant kundene de har fått med er Bergen Bymuseum, Museum Vest, NTNU Vitenskapsmuseet, Petter Dass-museet og Skimuseet.
I tillegg har de kunder i Danmark, Wales og Nederland, som for tiden holder på med installering.
Per nå er Startulab hovedinvestor i tillegg til noen engleinvestorer. For tiden er de også i gang med en kapitalinnhentingsrunde, og håper å få flere investorer med på laget.
I løpet av oppstartsåret 2022 dro de inn 563.806 kroner og hadde et resultat før skatt på 49.760 kroner.
Ikke redd konkurrenten
Duoen mener selv de er de første i Europa som leverer klimaovervåkings-løsninger spesifisert til museers behov.
– Museene har opplevd at de har vært nedprioritert som en smal nisje, og ingen har fokusert på å gjøre dem happy. Så vi får mye goodwill der, sier Nielsen.
De nevner likevel en amerikansk konkurrent, som jobber med samme problemstilling som dem med noen års forsprang.
De tror likevel det er en stor fordel å etablere denne typen selskap i Europa, der kunsten kan være flere tusen år gamle.
– USA er et ungt land og de eldste gjenstandene er bare et par hundre år gamle. Så vi er ikke så redd for amerikanerne, nei, sier Nielsen selvsikkert.
En annen fordel de trekker frem, er at de selv ikke utvikler hardware, altså sensoren, som konkurrenten bruker ressurser på.
– Vi bruker ikke en krone på å utvikle hardware, og da kan vi tilpasse oss mye raskere om det kommer en bedre sensor på markedet, sier Lystrup.
I løpet av akseleratorprogrammet planlegger de å få ansatt flere utviklere, i tillegg en konservator som kan bidra med enda mer bransjekunnskap.