Hildur Samardottir er CEO i Defigo.

Ny sjef og nye storeiere i Defigo: Nå åpner startupen døra til Norden og USA

Norske investorer skyter inn 20 millioner kroner for å åpne flere dører internasjonalt.

Publisert

På nyåret ble det klart at gründer Joachim Stray ga seg som sjef i Defigo, etter å ha ledet oppstartsselskapet som utvikler en digital adgangskontroll i seks år.

Nå er islandske Hildur Smaradottir ansatt som ny sjef. Hun kommer fra stillingen som kommersialiseringssjef (CCO) i sensorikkselskapet Miros, hvor hun blant annet var med å utvikle forretningsmodellen fra ren hardware-leveranse til en datadrevet tjenestemodell, samt bygget opp en internasjonal salgsorganisasjon.

Det er erfaringer hun vil få god bruk for i sin nye jobb, for samtidig med lederbyttet avslører Defigo at de utvider fra Norge til de øvrige nordiske landene - samt USA.

For å gi ekspansjonen ordentlig fart, har et knippe norske investorer skutt inn ytterligere 20 millioner kroner i selskapet, for en hittil ukjent pris.

– Med den nye kapitalen har vi mulighet til bygge videre på suksessen vi har hatt her i Norge, samt å ansette de dyktigste menneskene for å hjelpe oss å ta teknologien vår ut til verden. Defigo er nå inne i en utrolig spennende vekstfase, og vår ambisjon er helt klart å bli verdens ledende innen digital adgangskontroll for bolig- og næringsbygg, sier Smaradottir.

Starter umiddelbart

– Pengene skal ifølge den ferske Defigo-sjefen brukes til å bygge en sterkere kommersiell organisasjon.

– Delvis produktet, men først og fremst kommersialisering. Det betyr blant annet vekst i det kommersielle teamet. Vi satser tungt, sier hun.

Ekspansjonsplanene både i Norden og USA er allerede godt i gang. Blant annet er selskapet i ferd med å ansatte en «country manager» i USA, som sannsynligvis vil være på plass i sommer.

– De største milepælene er å få de første kundene i Norden og USA. Det blir viktig. Med en gang man har det, er det enklere å bygge på, sier Smaradottir.

– Den største utfordringen er at det er mangel på komponenter i hele verden. Det er felles for de fleste hardware-as-a-service-selskaper nå. Med en gang det løser seg, blir det som en flaskehals som åpnes. I mellomtiden gjør vi oss klare for skalering. Vi venter ikke, slår hun fast.

Nye storeiere

Defigo opplyser at de største aksjonærene i selskapet etter emisjonen er Idekapital, Stor-Oslo Proptech, Pensjonskassen for helseforetakene i hovedstadsområdet (PKH), Nunchi Corp og selskapets ansatte. De to sistnevnte investeringsselskapene er nye på aksjonærlista, mens de eksisterende aksjonærene, Idekapital og Stor-Oslo, følger opp tidligere pengeinnsprøytninger.

– Defigo-systemet gir eiendomsselskaper verdifull innsikt i data om aktivitet og tilganger i bygget, en ekstra verdi som kommer til å være spesielt viktig for våre amerikanske kunder. Jeg ser helt klart at data kommer til å bli en viktig del av løsningen, og vil med tiden utgjøre en betydelig inntekts kilde for Defigo, sier Kim André Johnsen, daglig leder i Nunchi Corp i en pressemelding.

Han går også inn i styret til Defigo, med sin internasjonale ledererfaring fra analyse- og rådgivningsselskapet Gartner, samt verdensledende programvareselskaper som Oracle og Visma.

De friske pengene skal ifølge Smaradottir vare til midten av neste år. Da planlegger Defigo en større kapitalinnhenting.

– Det var aktuelt med internasjonale i denne runden også, men det blir høyaktuelt i neste runde. Vi har god dialog med flere, men vi måtte lukke prosessen. Det er godt mulig at de blir med senere, eller at de kommer inn neste sommer. Vi har noen som kan komme inn fra sidelinjen, sier Defigo-sjefen.