Trafikk

Nytt system har redusert taxikaoset ved Oslo Lufthavn: – Tre millioner timer spart

Etter innføringen av bestillingsautomater ved flyplassen har Fast Travel redusert taxiutfordringene både for reisende og sjåfører.

Fast Travel: Ved å bruke den fysiske bestillingsløsningen ved lufthavnen kan man velge alt fra hvor man skal og hvilken taxiaktør man vil benytte.
Ved å bruke den fysiske bestillingsløsningen ved lufthavnen kan man velge alt fra hvor man skal og hvilken taxiaktør man vil benytte.
Publisert

Ole Morten Amundsen, gründer av Fast Travel, startet selskapet med én tydelig ambisjon: Å rydde opp i kaoset rundt taxibestilling ved flyplasset. 

Shifter har tidligere skrevet om selskapet, som Otovo-gründer Simen Fure Jørgensen har investert i. 

Siden 2021 har Fast Travel-systemet vært i bruk på Oslo Lufthavn. Systemet gjør det mulig for reisende å forhåndsbooke taxiturer til fastsatte priser. Dette gir kundene både oversikt over tilgjengelige biler og priser, slik at de enkelt kan velge det som passer best.

– Over natten forsvant nesten alle klager, prisene gikk ned og normaliserte seg på et riktig nivå. Hvis en sjåfør var overdrevent dyr eller hadde dårlig kvalitet, ville kundene rett og slett ikke velge dem, beskriver gründeren. 

I løpet av fjoråret ble 250.000 taxiturer organisert gjennom løsningen, opp fra 200.000 året før. 

Sjåførenes ventetid ved flyplassen er redusert med 80 prosent – tilsvarende tre millioner sparte timer, ifølge Amundsen.

 – Lønnsomheten har økt selv om prisene har gått ned. Forbrukerne får bedre priser, og sjåførene får flere kunder. 

Bedre konkurranse

Fast Travel fungerer som en åpen markedsplass der taxiselskapene får like muligheter til å konkurrere. Selv om det fortsatt er sjåførene som setter prisene, sørger det for en balanse mellom tilbud og etterspørsel, forteller Amundsen. 

– På travle dager kan prisene stige, mens de synker når det er god tilgang på taxier. 

Før Fast Travel overtok, måtte sjåførene i snitt vente fem og en halv time ved flyplassen før de fikk en tur. Nå kan de gjennomføre flere turer per dag. Også kundene har mer å vinne ettersom sjokkpriser på 2500 kroner eller mer er historie, og reisende får priser basert på sanntidsmarkedet, utdyper gründeren. 

Systemet logger også all aktivitet og muliggjør enkel håndtering av problemer.

– Vi har gjort taxisektoren mer seriøs. Alt er logget og overvåket, slik at vi har klare bevis ved eventuelle problemer, sier Fast Travel-sjefen. 

Fast Travel: Ole Morten Amundsen leder selskapet som har utplassert bestillingssystemet ved Oslo Lufthavn.
Fast Travel: Ole Morten Amundsen leder selskapet som har utplassert bestillingssystemet ved Oslo Lufthavn.

Avinor: Flere velger taxi

Lufthavnsoperatøren Avinor er også fornøyd med resultatene. 

Kommersiell leder for landside, Amy Caroline Løken-Erichsen, forteller at flere reisende nå får et mer forutsigbart taxitilbud og i større grad velger taxi som transportmiddel fra flyplassen.

– Vi ønsket lenge å forbedre taxistyringen på lufthavnen sammen med vår tidligere samarbeidspartner. Små skritt ble tatt, men det var først da vi konkurranseutsatte tjenesten at vi virkelig forsto mulighetsrommet og hva som var kjernen i utfordringen, sier hun.

Hun peker på at bookingautomatene ga de reisende mer forutsigbarhet, og at den største endringen var at taxikøen ble fjernet fra forplassen.

– Fast Travel designet en helhetlig løsning, og det er denne de reisende møter på lufthavnen i dag, konkluderer Løken-Erichsen.

Fast Travel: Ambisjonen er å utvide til ti nye lufthavner i løpet av 2025.
Ambisjonen er å utvide til ti nye lufthavner i løpet av 2025.

Vil bli «enhjørning»

Fast Travel retter nå blikket utover Oslo Lufthavn.

– Målet vårt for 2025 er å sikre ti kontrakter med flyplasser, både i Norge og internasjonalt, sier Amundsen.

Han er overbevist om globalt potensial. 

Fast Travel: Automaten viser blant annet kart og reisetid ved bestilling. Deretter får man en oversikt over biler og priser som man kan velge mellom.
Automaten viser blant annet kart og reisetid ved bestilling. Deretter får man en oversikt over biler og priser som man kan velge mellom.

– Vi ser ingen direkte konkurrenter som gjør akkurat det vi gjør. FIFO-systemer (first in, first out) finnes over hele verden, men vår modell skiller seg ut ved å eliminere køsystemet helt og tilby en helhetlig løsning, forklarer han.

Samtidig ser Fast Travel muligheter utenfor flyplasser, og jobber for samarbeid med hoteller og andre aktører som trenger taxiløsninger.

– Vi har store ambisjoner og drømmer om å bli en «unicorn» (selskap verdsatt til over én milliard dollar). For å lykkes må vi holde fokus på vekst og sikre de rette samarbeidspartnerne, sier Amundsen

Forretningsmodellen er basert på at taxiselskapene betaler en avgift til flyplassen for å få tilgang til systemet, hvor Fast Travel tar en andel. I tillegg vurderer selskapet å tilby programvare internasjonalt, uten nødvendigvis å være fysisk til stede i markedene.

Amundsen selv er ikke ny i oppstartverdenen og hadde exit med Paladin Software LLC i 2022. Kapitalen fra salget muliggjorde såkalt bootstrapping (drift uten eksterne penger) i starten. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.