trening
Seriegründer vil innta norske treningssentrene med «kaffemaskin» som lager proteindrikker
Linn Solvang har solgt flere treningssentre, er personlig trener, politiker og alenemor. Nå satser hun alt på sitt nyeste selskap, med en ambisjon om å selge det innen få år.
– Jeg liker best når kalenderen min er full og det er mest mulig kaos, sier fitnessprofil og seriegründer, Linn Solvang.
Som personlig trener, kommunestyrepolitiker for Høyre, gründer av flere treningskonsepter og alenemor til en toåring, har hun definitivt hendene fulle. Likevel ser hun ikke ut til å bremse.
Nå bygger hun nemlig opp nok et gründerprosjekt – selskapet Protein til Deg – med ambisjonen om å gjøre næringsrike proteindrikker mer tilgjengelige gjennom spesialdesignede vendingmaskiner.
Stengte kun dager etter åpning
Helt siden hun som 16-åring «lurte» seg inn på et PT-studie hun egentlig var for ung for, har Solvang viet livet sitt til trening og helse. Hun har tidligere bygget og solgt to treningsselskaper/-sentre.
Det første var det lille treningsstudioet Gym 1540, som ble åpnet i et garasjeolokale og ble bokstavelig talt bygget helt fra bunnen.
– Det var veldig beskjedent til å begynne med – vi hadde knapt råd til utstyr. Jeg løp fra en jobb til en annen og sov i bilen til jeg hadde nok penger til å for eksempel kjøpe gulv, forteller hun.
Det harde strevet førte etterhvert til åpningen av et større treningslokale på over 1000 kvadratmeter – som hun rakk å holde åpent i knappe elleve dager før pandemi-nedstengningen.
– Jeg hadde akkurat hatt en gruppetime da jeg fikk en telefon med beskjed om at jeg måtte stenge ned. Jeg trodde først det var en dårlig aprilspøk.
Pandemien ble en krevende periode, men Solvang lærte seg viktigheten av å være kreativ for å holde virksomheten i live, mens det samtidig måtte holdes stengt over lengre tid.
Løsningen ble blant annet å leie ut treningsutstyr som de sendte i posten til rundt omkring i landet.
– Det er gøy å ha vært gjennom og har gitt meg mye god lærdom, sier Solvang likevel med et smil.
Måtte finne nye inntektsstrømmer
Jakten på nye inntektsstrømmer både under og etter pandemien førte også til at idéen til Protein til Deg ble født.
– Jeg kom over denne maskinen i utlandet og skjønte at det var potensiale for ganske høye marginer ved å produsere drikkene fra bunnen av, sier Solvang.
Vendingmaskinen det er snakk om, blander proteinrike, sukkerfrie drikker – både varme og kalde – på stedet.
– Du trykker på en knapp, og så kommer en robotarm ned og begynner å mikse under trykk, forklarer gründeren.
Med lave produksjonskostnader og mulighet for gode marginer mener hun maskinen dekker et viktig behov.
– En kopp koster kanskje mellom fem til seks kroner å produsere, også kan man selge dem for 35-50 kroner.
Hun mener maskinen også har stort potensial andre steder enn ved treningssentre:
– For eksempel ved universiteter, kinoer og flyplasser – alle steder der folk er, sier Solvang.
Gode proteinkilder er samtidig veldig viktig for å få utbytte av trening, understreker hun.
– De aller fleste har ikke så lyst på en stor biff eller kylling etter trening. Så det å kunne tilby proteiner i en annen form som er mer tilgjengelig, tror jeg vil gjøre at flere kan få mer ut av trening.
– Og at de smaker godt. Mange proteindrikker smaker jo høgg, legger hun til spøkefullt.
Maskinen har allerede blitt testet ved flere treningssentre, og Solvang jobber nå med å identifisere hvor teknologien fungerer best.
Hun har allerede bestilt 42 nye maskiner for første kvartal og har store planer for skalering de neste årene. Hun har derfor nettopp startet arbeidet med å gjennomføre en emisjonsrunde.
Vil selge om tre år
Samtidig med Protein til Deg, jobber Solvang med å etablere nye treningssentre. Foreløpig har hun startet opp et mindre lokale i Ski, hvor hun også holder PT-timer.
Hun har de siste årene også vært aktiv som lokalpolitiker i Vestby Høyre, men kommer nå til å legge politikken på hylla.
– Akkurat nå er dette litt for gøy, sier hun med et smil.
– Hva tenker du som politiker og gründer om mulighetene man har for å bygge selskaper i dag?
– Jeg har mange tanker, men synes først og fremst det er trist den utviklingen vi går inn i nå med gründere og kapital som flytter ut, svarer hun.
Ambisjonen for Protein til Deg er likevel å selge selskapet innen tre til fem år.
– Så det er en ganske konkret målsetting, sier hun lurt.
Etter dette er drømmen å vinne Fitness VM.