Wasim Rashid i Orbit (f.v.), Espen Alexander Lindkjølen i Obos og Preben Carlsen i Go Good utenfor det nye mini-coworking-spacet de bygger opp i Kværnerbyen.

Obos hyrer inn gründere til å bygge «nærkontor på abonnement»

Go Good og Orbit går sammen med eiendomsgiganten om å skape et alternativ til hjemmekontoret, med coworking-space der folk bor.

Publisert Sist oppdatert

– Mange bor på en måte som gjøre det vanskelig å tilrettelegge for et skikkelig bra hjemmekontor. Det er det mange som har kjent på. Alle som sitter på kjøkkenbordet med dårlig lys og litt kroket rygg, mens oppvaskmaskinen støyer i bakgrunnen, sier Espen Alexander Lindkjølen, prosjektleder for innovasjon og forretningsutvikling i Obos.

Eiendomsgiganten tester nå ut et konsept, der de bygger opp et nettverk av små kontorfellesskap der folk flest bor, gjerne et godt stykke utenfor sentrumskjernen. Gjennom et eget abonnement får kundene tilgang til alle lokaler, når de måtte trenge det.

– Her kan man nærmest tusle ned i tøflene, når smittevernet tillater det, og bruke dette som sitt profesjonelle hjemmekontor, sier Lindkjølen.

Sammen med kollegene Christina Norland i Obos Eiendom og Danny Zaitsev i Obos Innovasjon har han jobbet frem den nye satsingen. I tillegg til lokalet Shifter besøker her i Kværnerbyen i Oslo, kommer det mini-coworking-spaces på både Vollebekk og ikke minst Lambertseter senter.

– Nå i starten tester vi bevist litt ulike typer lokasjoner, for å lære hvordan kunden responderer på de ulike kvalitetene. Lambertseter er for eksempel et knutepunkt med parkeringsplasser og et bredt tilbud. Det er mange som pendler inn til byen den veien, som vil kunne stoppe litt før de kommer inn i sentrum, og ta dagen der i stedet for å dra helt inn.

Startup-samarbeid

Når dette er sagt, har Obos gjort en litt annen vri enn å gjøre alt på egen hånd. De har nemlig hyret inn to oppstartsselskaper for å få konseptet opp å gå. I tillegg til de tre Obos-lokasjonene får abonnentene tilgang på lokaler på Fornebu, Asker og Sandvika – levert av proptech-plattform-startupen Orbit.

– Det hadde vært vanskelig å få teste ut dette, uten å pådra oss for mange kostnader. Derfor har vi inngått partnerskap med Orbit og Evolve, slik at vi raskt får et nettverk rundt i Oslo, påpeker Lindkjølen om samarbeidet.

Bak Orbit står den kjente tech-profilen Wasim Rashid, tidligere Schibsted, Telia og DNB.

I tillegg til Orbit har Obos også inngått partnerskap med Go Good, den tidligere Trigger- og Folk-gründeren Preben Carlsens møbelgjenbruksstartup, til innredning.

Utfordrende byutvikling

Orbit og Go Good er med på å løse det som er en viktig prioritering hos Obos, hvordan skape et levende bymiljø i de mange boligområdene de har bygd ut de siste årene.

– Vi er pålagt å regulere og bygge næringslokaler i første etasje. Det er en del av byutviklings-strategien. Dessverre er det slik at mange av lokalene er vanskelig å få til å gå rundt kommersielt, særlig litt utenfor et definert sentrum. Det tar tid før et område har «satt seg». Her har vi utviklet noe vi kan fylle disse tomme lokalene med, og sydd det sammen slik at det kan stå kommersielt på egne ben, sier Lindkjølen i Obos.

God match

- Dette passer veldig godt med det Orbit skal gjøre, sier Wasim Rashid på sin side.

Orbit-sjefen tror folk i større grad vil slutte å dra til et stort hovedkontor, men at de vil ha et større behov for å jobbe fra «huber» i nærheten av der de bor. Orbits mål er å skape en plattform der flere eiendomsaktører kan leie ut sine lokaler.

– For brukerne spiller det jo ingen rolle hvem som er gårdeier, så lenge de har tilgang til det.

Preben Carlsen i Go Good peker på det samme for konseptet der kundene abonnerer på kontormøblene, at de kan bytte dem ut etter hvert som behovene endrer seg.

– Fellesnevneren er fleksbilitet og bedre ressursutnyttelse. En trend som har akselerert gjennom Covid 19-tiden der mange sitter hjemme.

Carlsen og Rashid tegner et bilde der kulturbygging og kreative prosesser fortsatt vil foregå i fellesskap, men at fokussonene, der folk skal konsentrere seg, i større grad blir flyttet ut av det tradisjonelle «Hovedkontoret».

Obos åpnet dørene

Obos har vært en av de store selskapene som har vært mest aktive både i investeringer og startup-samarbeid det siste året (se egen sak). De to oppstartsselskapene er særs fornøyd med samarbeidet, og ikke bare fordi det ligger penger i det.

Samarbeidspartnerne har jobbet usedvanlig tett sammen, og har også hatt en felles Slack-kanal de har kommunisert om smått og stort.

– Den måten Obos har åpnet dører internt, og koblet oss opp mot andre i selskapet, er sjeldent å se i et så stort konsern. Og de har møtt oss med genuin ydmykhet og respekt, sier Preben Carlsen.

Wasim Rashid peker på hvordan Obos ga inntrykk av at de virkelig hadde behov for samarbeidet, at det ikke var ovenfra og ned.

– Fra vi tok kontakt til vi fikk første møte gikk det maks en uke. Vi opplevde at de trengte oss, ikke motsatt vei. Det gjør kjemien enda sterkere.

Ikke minst er de raske med tilbakemeldingene, noe Preben Carlsen ikke er blitt godt vant med fra de utallige corporate-samarbeidene han har hatt som tidligere PR-rådgiver.

- Det er jo modig å gå sammen med to startups i et konsept med så stort markedspotensiale, mener Carlsen.

Vurderingene før samarbeid

– Hvorfor velger dere to startups til jobben, i stedet for bare å gjøre alt selv?

– Både Preben og Wasim er to profilerte karer som har gjort mye bra før. Det er mange vurderinger i dette, men i bunn og grunn handler det igjen om optimalisert ressursutnyttelse, og det å komme i gang raskt. Så er det mye som skal klaffe, alt fra personkjemi og verdier. Og hvor langt gründerne har kommet i utviklingen av produktene de har, sier Lindkjølen.

– Men hvis det er en gründer som ikke er så kjent som disse to profilene, hvordan skal den få innpass hos dere?

– Det er ikke en smørbrødliste man kan følge, men det skal være lav terskel for å ta kontakt. Obos vurderer startups hele tiden. Vi, Obos Oppstart, Living LAB og andre i konsernet prøver å være raske i behandlingen vår, vi vet hvor tidssensitivt man har det i en oppstart. Hvis man sitter som stort selskap og haler ut og trenerer prosesser, er det krevende for en oppstart. Vi er ikke feilfrie, men vi prøver å hensynta dette. Det viktigste er åpenbart at selskapet treffer en aktuell problemstilling eller en mulighet som Obos ønsker å agere på. Da er vi raske, og har veldig kort vei til rett beslutningstager.

Risiko?

- Du nevner risikoen, men hva er det verste som kan skje i et slikt samarbeid?

- Vi kan ikke tenkte helt sånn. Vi kan jo selvfølgelig gå på tryne, men da skal vi lære så mye på veien at det lønner seg i lengden, sier Lindkjølen. Han påpeker at det alltid er risiko involvert når man utvikler noe som er nytt.

- Jeg vil snu det og si at vi tar ned risikoen ved å pilotere sammen med de riktige selskapene og folka. Vi har definert et felles scope, med mål og en tidsramme, og vi finansierer dette trinnvis. Det handler om å kontrollere risiko, men samtidig få testet ideen i markedet raskt. Når vi har fått tilstrekkelig data er vi klare til å ta det neste steget, dreie konseptet eller pakke sammen.

Obos har til enhver tid flere prosjekter i ulike faser, som valideres fortløpende.

- Med tiden vil flere av disse stå på egne ben som ny forretning, og stort sett med veldig tydelige link til kjernevirksomheten vår. Risikoen for Obos ligger i å ikke utforske nye ideer, enten det er "nærkontoret" eller andre ting, sier Lindkjølen.

For ordens skyld: Shifter er leietager ved Orbits kontorfellesskap ved Vulkan.