PRoduktstudio
Oda-topper klare for neste eventyr
Med bakgrunn fra Oda og Schibsted går Hans Martin Cramer og Ole Andreas Sandring sammen med teamet i Skavl og oppretter nytt produktselskap.
Hans Martin Cramer og Ole Andreas Sandring starter produktstudioet Oschlo, etter flere år som ledere i produktorganisasjonene til Oda og Schibsted.
Produktutvikling handler om å skape nye og ofte digitale løsninger, og så teste disse frem til de løser problemer for betalende brukere.
Sluttet i tøft arbeidsmarked
Cramer var blant de som gikk da Oda nedbemannet i fjor høst.
Planen var å finne ny jobb, men midt i november i fjor var markedet høstmørkt.
– Da jeg snakket med arbeidsgivere, ble det klart at det var et større behov for produktutvikling for små bedrifter enn i stor skala som jeg hadde jobbet med, sier han.
– Samtidig så vi at det var flere selskaper som kviet seg for å ta spranget å investere i større produktteam.
Fant sammen med Skavl
Sammen med Ole Andreas Sandring og Frode Ådland i Skavl begynte han å jobbe med en idé til et selskap som kan forenkle produktutviklingen for mindre bedrifter.
Skavl utvikler tjenesteselskaper, medieselskaper og teknologiselskaper. Det siste året har de etablert blant annet Vilda, Verdisatt, Synas, Represent og Frei, og også de hadde identifisert noe av det samme behovet som Cramer og Sandring.
– Hvilke kunder ser dere for dere?
– Vi ønsker å rette oss mot et spekter av kunder.Mange store selskaper har trege eller stillestående innovasjonsprosesser. Her kan vi kommer inn og tenke nytt og skape nye verktøy. I den andre enden kan vi hjelpe gründere og småbedrifter som ikke er klare for større produktteam ennå.
– Hva er en typisk feil en gründer gjør i egen produktutvikling?
– Ofte graver man seg for langt ned i en idé, man forelsker seg i den og begynner å perfeksjonere uten å ha klart for seg om den har livets rett i markedet. Da kan vi kommer inn og forenkle verdiforslaget.
– Andre har gjerne for store visjoner og skal angripe alt på en gang. Da kan vi hjelpe til med å prioritere. Hvilket brukerproblem som skal løses først, krever sparring og produktkompetanse, sier Cramer.
Skal bruke nocode-løsninger
Med utgangspunkt i no-code verktøy er planen å hjelpe kundene med å utvikle produkter kjappere, uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
– Etter mange år i større produktutviklingsorganisasjoner ønsker vi nå å bruke vår erfaring til å hjelpe store og små selskap med å lansere produkter enda kjappere i markedet. Dette er særlig spennende nå når det daglig kommer ut nye no code- og AI-verktøy som reduserer utviklingstiden, sier Cramer.
– Med no code-revolusjonen ser vi at flere og flere selskap får enklere mulighet for å ta produktutviklingsgrep som tidligere krevde store team og investeringer. Oschlo er her for å få opp produktutviklingstakten.”