Innovasjon Norge

Øker støtten til startups i Akershus

Fylkesråd for næring, Ida Lindtveit Røse (KrF), kunngjør at det bevilges ytterligere 1,75 millioner kroner til ordningen «Oppstartstilskudd 1».

Ida Lindtveit Røse (Krf) og Innovasjon Norge-direktør Kristin Willoch Haugen
Publisert Sist oppdatert

Akershus fylkeskommune og Innovasjon Norge øker potten til bedrifter som ønsker å teste ut nye forretningsidéer ved å bevilge nye 1,75 millioner kroner til ordningen «Oppstartstilskudd 1».

Potten det er snakk om gikk tom allerede i Oktober i år, etter stor pågang fra nye bedrifter i fylkeskommunen. Totalt har 8,2 millioner blitt tildelt gjennom Innovasjon Norge. 

Ordningen er rettet mot gründere og startups som har et produkt eller en tjeneste med vekstpotensial (se faktaboks!). 

Les også: Innovasjon Norge har brukt opp gründer-midler for Oslo

Man kan søke på opptil 200.000 kroner i støtte gjennom ordningen.

Det er fylkesråd for næring, idrett, mangfold og Folkehelse, Ida Lindtveit Røse (Krf) som har besluttet å tildele de ekstra midlene: 

– Det er et mål for fylkesrådet å bidra til økt gründervirksomhet og næringsetablering, og jeg er glad for å kunne tildele ytterligere 1,75 millioner kroner til et tiltak vi ser har god effekt, uttaler hun i en pressemelding. 

Direktør Kristin Willoch Haugen, er glad for at enda flere bedrifter nå vil få muligheten til å gå videre med sine forretningsideer.

– Det er veldig gledelig at Akershus fylkeskommune prioriterer å fylle på med midler, slik at vi ut året kan svare ut den høye etterspørselen etter Oppstartstilskudd 1, sier hun.

Pengene kan brukes på blant annet å skaffe markedsinnsikt, en forenklet produktlansering, og nødvendig kompetanseheving. 

Fakta om «Oppstartstilskudd 1»-ordningen

  •  Ordningen er for bedrifter yngre enn tre år (unntaksvis fem) som tilbyr noe nytt i markedet. 
  • Støtter markedstesting for å finne ut om det finnes et betalingsvillig marked
  • Søkerne må ha foretatt markedsanalyse og ha en grunnleggende forståelse av markedet
  • Finansierer eksterne kostnader knyttet til markedsavklarende aktiviteter
  • Søkere må vise til klare mål og vekstambisjoner for løsningen

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.