corporate venture

– Om fem år tror jeg vi ser tilbake på dette og tenker at det var det viktigste vi gjorde

Hamar Media satser på å bli «Innlandets Schibsted» med ny corporate venture-satsing. Konsernsjef Magne Nordgård vil utfordre egen forretningsmodell med G64 Vekst.

Administrerende direktør i Hamar Media Magne Nordgård.
Publisert

G64 Vekst blir den første virkelige corporate venture-satsingen i Innlandet. Bak satsingen står konsernet Hamar Media som gir ut lokalaviser i Innlandsregionen, blant annet Hamar Arbeiderblad.

I 2021 var omsetningen 233 millioner kroner og årsresultatet 33 millioner kroner. Amedia, Fellesforbundet og Arbeiderpartiet er de største eierne.

Konsernet tok for tre år siden et kraftig oppgjør med egen strategi. Et resultat var at konsernet, som var en betydelig eiendomsaktør i Hamar-regionen, solgte seg ned i bygårder og trykkeri og ble sittende med en betydelig pengesekk. Nå har konsernet tre vertikaler, avisene, distribusjonen og et eget underselskap, Aspire, hvor det satses på PR, kommunikasjon og reklameproduksjon.

En del av gevinstene fra eiendomssalget er investert i oppkjøp plassert i Aspire, som har økt omsetningen fra 60 millioner i året for to år siden til over 160 millioner nå,

En annen del skal nå sluses inn i lokale startups i det nyopprettede G64 Vekst.

Direktør for teknologi og innovasjon i Stian Nilsen og administrerende direktør Magne Nordgård i Hamar Media

– Dette passer godt inn i visjonen vi har i Hamar Media, sier direktør for innovasjon og forretningsutvikling Stian Nilsen som selv har bakgrunn som gründer i et selskap som ble kjøpt opp.

– Nå sitter vi med penger på bok og vil gi noe av dette tilbake, sier Nilsen.

Ventureinvesteringer har ikke vært spesielt utbredt på Innlandet. Energiselskapene har hatt noe aktivitet innen energi, og Sparebankstiftelsen Hedmark har såkornforndet First Seed sammen med fylkeskommunen.

Men noe er på gang. Nylig sluttet supernettverker Annette Melbye i Innovasjon Norge for å bli direktør i Innlandet Science Park som skal bygges i Hamar.

– G64 Vekst blir en helt annen modell enn de vi har i regionen til nå, med et annet og komplementært nettverk, sier han.

Skal investere 30 til 50 millioner

Det ligger i Hamar Medias mandat å bidra til å utvikle regionen. Samtidig tolkes dette mandatet nokså «romslig» av dagens styre.

I første omgang er planen å investere et sted mellom 30 og 50 millioner kroner spredt over de neste tre årene. G64 Vekst vil også som utgangspunkt ta under 20 prosent eierandel.

Finansiell avkastning er ikke nødvendigvis det viktigste målet. Selskapene må ligge i regionen og ha mål om å bygge arbeidsplasser lokalt.

– Det er flere hensyn her. Vi kommer til å se etter selskaper som har direkte overføringsstrategi og kan supplere dagens verdiforslag i konsernet. Vi er også ute etter å knytte til oss talenter og temaer som vi vet kan være interessante på sikt.

Magne Nordgård er konsernsjef i Hamar Media. Også han har bakgrunn som gründer.

– Vi kommer til å følge et forsiktighetsprinsipp når vi investerer, men samtidig er det viktig for oss å være raske til å ta beslutninger. Mange av gründerne vi er i kontakt med har kanskje ikke flust av tid til å vente på beslutninger. Dette er noe vi er veldig bevisst, sier han.

Lokalene som Hamar Media sitter i skal bygges kraftig ut i tiden fremover. Det vil også komme porteføljeselskapene til gode med mulighet for kontorlokaler. Planen er å også tilby tjenester i bytte mot eierandeler, en form for svettekapital.

Hos G64 Vekst skal startups/scaleups også få tilgang på verdifull kompetanse innen merkevarebygging, kommunikasjon og kommersialisering, sammen med profesjonelle tjenester innen HR, økonomi og finans.

– Vi ønsker å utvikle en annen måte å samarbeide og drive partnerskap på. Vi har ikke flust med erfaring i konsernet med venture-investeringer, men vi har bra erfaring med å utfordre egen forretningsmodell, og vi tror sterkt på strukturelle samarbeid i tiden som kommer.

Det betyr at konsernsjefen ser for seg at selv konkurrenter skal kunne få plass i kontorlokalene. Nordgård har stor tro på åpenhet og partnerskap på tvers av selskaper og bransjer.

– Ser du på næringslivet i dag er grensene mellom mange bransjer i oppløsning. Starbucks er blitt en av USA største banker gjennom fordelsprogrammet sitt. Vi vet ikke hvordan det utvikler seg, men er åpne for at andre er det.

Stort gamingmiljø

– Hvilke områder er det dere anser som mest spennende her i regionen?

– Spillutviklingsmiljøet her er det største utenfor Oslo. Vi har 14 bedrifter i Hamar Gaming Collective. Vi har også hatt sonderingsmøter med det fylkeskommunale Klosser Innovasjon, sier Nilsen og suppleres av konsersjef Nordgård:

– Mye av den teknologiske utviklingen innen media kommer fra spillteknologi. Vi er nysgjerrige på egne formater og kanaler, så dette er helt klart spennende å se på.

– Men hva hvis vi er på vei inn i dårlige tider. Vil dere ha disiplin til å investere videre da?

Nordgård gjentar at finansiell avkastning ikke alltid er det viktigste.

– Vi har et case nå som aldri vil gi det, men som vi allerede har lært masse om forbrukeradferd fra. Om det blir dårlige tider, vil vi vurdere det uten å gi noen garantier. Vi går inn med en risikoprofil på pengene som vi kan bære uten at det går på bekostning av dagens produksjon.

«Innlandets Schibsted»

– Mediaselskap som skal utfordre egen forretningsmodell med corporate venture. Skal dere bli et «Innlandets Schibsted»?

– Vi er ikke større eller mindre enn at vi kan si at vi har latt oss inspirere litt, sier Nordgård. – Men den store forskjellen er at vi er i en regional posisjon.

Han er klar på at dersom konsernet skal lykkes med satsingen, så må det trolig eksterne krefter til. For tiden søkes det etter en person som skal lede G64 Vekst.

– Vi ønsker å samarbeide med folk som er flinkere enn oss, og som kanskje aller helst vil drive for seg selv. De som driver samfunnsutviklingen videre herfra er ikke nødvendigvis de store selskapene, sier Nordgård: – Om fem år tror jeg vi kommer til å se tilbake på dette som et av de viktigste initiativene vi turte å ta som vil gi inntekter som vi ikke vet om i dag.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*