reise
Opplever kundevekst etter «gull»-avtale med Visma
For to år siden måtte Travelin.ai tilbake til tegnebrettet for å skaffe investorer. Nå sikter de mot det amerikanske markedet, mens kundehenvendelsene renner inn.
– Hele markedet er på jakt etter noe nytt, så å finne potensielle kunder er ikke et problem. Nå har vi derimot fått det luksusproblemet at vi får for mange henvendelser, sier Roy Golden, gründer og daglig leder i Travelin.ai.
To år har gått siden Shifter sist snakket med selskapet, som tilbyr en plattform for å kombinere jobb- og fritidsreiser, såkalt «business and leisure», ved å blant annet automatisere reiseregninger og forenkle bookingprosesser.
Mye har skjedd siden da, og spesielt etter at Travelin.ai i fjor høst inngikk et innkjøpssamarbeid med programvaregiganten Visma, har selskapet opplevd en betydelig økning i antall kunder, rapporterer gründeren.
Avtalen, som kom etter at Visma avsluttet et lignende samarbeid med konkurrenten Egencia, har ført til at rundt 30 nye bedriftskunder benytter plattformen.
Nye reisetrender
Travelin.ai-gründeren har tidligere fortalt om hvordan de måtte tilbake til skrivebordet for å endelig få et «ja» fra engleinvestor Trond Riiber Knudsen.
Opprinnelig hadde de planer om å lage en bookingtjeneste som skulle hjelpe forbrukere å identifisere det riktige hotellet mye raskere ved hjelp av AI. Knudsen var imidlertid skeptisk til en slik satsing, med tanke på den harde konkurransen i privatmarkedet.
Covid-pandemien, som nettopp var over, hadde også gjort det ekstra vanskelig å forutsi fremtidige reisemønstre blant privatkunder.
Travelin.ai endret derfor kurs. I dag retter de seg mer mot andre bedrifter som ønsker å tilby ansatte en enklere måte å håndtere forretningsreiser, samt gi dem muligheten til å kombinere jobb og fritid i det som har blitt en voksende trend, kjent som «bleisure».
Særlig i land med kortere ferie enn i Norge, har slike reiser blitt et attraktivt ansattgode som bedrifter tilbyr for å tiltrekke talent de siste årene, ifølge Golden.
– Nå er det viktigste å gjøre det så enkelt som mulig å reise med jobben. Derfor sier vi alltid: «Om vi må trene opp kunden til å bruke plattformen, har vi feilet», sier han.
Plattformen gjør det raskt og enkelt å bestille reiser, og reduserer bestillingstiden som hos andre vanligvis er på omtrent 40 minutter helt ned til under 15 sekunder.
Teknologien gir også bedrifter bedre kontroll over reiseutgifter og reduserer kostnader med opptil 30 prosent, anslår Golden.
– Vi har skapt en forretningsreiseplattform som er tilpasset hvordan vi lever, jobber og reiser i dag, på en måte eksisterende reiseplattformer ikke reflekterer, mener gründeren.
Flere henvendelser
I tillegg til at kundene ramler inn via innkjøpssamarbeidet med Visma, jobber de også direkte med å skaffe internasjonale reisebedrifter som kunder.
I tillegg er de på jakt etter andre globale bedriftskunder, som vil utvikle plattformen med dem.
Ifølge Golden tar stadig flere slike selskaper, med opptil én million ansatte, kontakt for å høre om deres løsning.
Ifølge han er det mulig at en slik aktør kommer på plass ganske snart:
– Det er mulig vi faktisk fant et slikt selskap i går, men det er fortsatt for tidlig å si.
Jakter amerikanske investorer
I 2023 økte Travelin.ai inntektene til rundt 2,3 millioner kroner, opp fra 375.000 kroner året før. Underskuddet forbedret seg også fra -2,2 mill i 2022 til - 1,8 mill i fjor.
Planen fremover er å hente fem millioner dollar (tilsvarende 56 millioner kroner) til en seed-runde.
Selskapet har tidligere hentet tilsammen fem millioner kroner i finansiering, inkludert investorkapital og støtte fra Innovasjon Norge.
Denne gangen er det imidlertid amerikanske investorer de først og fremst jakter, forteller Golden.
– Visjon-messig er vi mer «aligned» (samsvarte) med amerikanske investorer. Her hjemme snakker man gjerne om alle grunnene til at ting ikke vil gå, mens der snakker man om alle grunnene som vil gjøre at det kommer til å gå, påpeker han.
Gründeren mener også det er mye penger i markedet, basert på hva konkurrenter har klart å sikre tidligere.
– Til sammenligning har vi en konkurrent som under covid sikret 75 millioner dollar. Da med kun to kunder. Kort tid etter skaffet de nye 50 millioner dollar. I tillegg har vi to andre konkurrenter på mellom 10-15 år som har skaffet mellom 1,2 og 1,5 milliarder dollar, forteller han.
For å sikre beløpet er de for tiden i forhandling med en tysk investor som har tilbudt seg å lede runden.
– De krever at vi skaffer en 150.000 dollar avtale med en kunde, som vi jobber for fult med å få på plass. Men vi ønsker altså flere amerikanske investorer me også for å hjelpe oss med å komme inn i det markedet.