oppkjøp
Orbify.AI sluker nok et teknologiselskap - og varsler flere oppkjøp
På vei mot målet om å bli en ledende plattform for databehandling, kjøper Orbify.AI det Verdane-eide selskapet Penetrace.
Penetrace utvikler og selger software som måler effektiviteten av reklamekampanjer og merkevareovervåkning for store bedrifter.
Selskapet ble etablert i 2005 av Henning Tunsli. I 2008 kjøpte såkorn-selskapet Nydalen Ventures seg inn, og senere ble Skagerak Maturo største eier. De solgte sin eierpost videre til Verdane i 2018, som inntil nylig har hatt over 80 prosent eierskap.
Nå skifter Penetrace eiere igjen, gjennom et oppkjøp av Orbify.AI.
– Etter over fem års utvikling, kan vi nå tilby prediksjon av trafikk og salg, basert på maskinlæring. Nå kan markedsførere snu blikket fra å se bakover til å se fremover og teste sine beslutninger før de sier «go», sier gründeren.
– Det er fantastisk å få en eier som også forstår hvilke utfordringer markedsførere har i dag og hvordan kunstig intelligens kan bidra.
Tunsli fortsetter i rollen som daglig leder i Penetrace og får samtidig et eierskap i Orbify.AI.
Det fire år gamle Sandefjord-selskapet utvikler SaaS-løsninger for selskaper i sektorer som behandler store mengder data.
– Vi mener Penetrace sin teknologi og kompetanse er særdeles attraktiv i en tid der annonsørenes rammebetingelser endrer seg kontinuerlig, sier Axel Tenvik, daglig leder i Orbify.AI.
I 2021 kjøpte Orbify.AI også selskapene Strategy Orchestrator og InXight, nå fusjonert til InXight. Selskapet leverer programvare for å fasilitere endrings-, strategi- og innovasjonsprosesser, CSRD-rapportering, i tillegg til risiko- og porteføljestyring.
Orbify.AI kjøpte også i 2022 selskapet Manag-E Nordic, omtalt som en digitaliseringspartner for en rekke bedrifter og store offentlig sektor kunder og ledende innen fagfeltene «IT Service Management» og «Enterprise Service Management» i Norge.
Nylig ble SpareBank 1 Markets engasjert som en finansiell rådgiver i forbindelse med en finansieringsrunde der Orbify.AI planlegger å hente 100 millioner kroner.
Selskapet planlegger også børsnotering på et senere tidspunkt.
– Vi ser mange gode oppkjøpsmuligheter som komplementerer strategien til Orbify.AI og ønsker å styrke balansen for gjennomføring av vekstinitiativer og nye oppkjøp. Orbify.AI har validert og har løpende kontakt med over 20 mulige oppkjøpskandidater med samlet omsetning på over 900 millioner norske kroner, sier Tenvik.