fornybar energi
Otovo intensiverer kostnadsreduksjoner
Rigger seg for å møte utfordrende markedsforhold.
Solcelle-utbyggeren Otovo rapporterte resultater for andre kvartal 2024 tirsdag med et klart fokus på å redusere kostnader for å tilpasse seg et utfordrende marked.
I andre kvartal 2024 installerte Otovo 1 827 prosjekter, en økning på 13 prosent fra første kvartal, men en nedgang på 43 prosentsammenlignet med samme periode året før.
Driftsinntektene økte med 9 prosent fra første kvartal, opp til NOK 183 millioner.
Otovos driftskontantstrøm var negativ med NOK 88 millioner i andre kvartal, men selskapet sitter fortsatt på en kontantbeholdning på 334 millioner.
Nye effektiviseringstiltak underveis
Otovo har allerede et pågående kostnadsprogram som forventes å gi årlige besparelser på rundt NOK 90 millioner i tredje kvartal. Likevel signaliserer selskapet at det er klart til å iverksette ytterligere effektiviseringstiltak for å tilpasse kostnadene til dagens aktivitetsnivå.
Administrerende direktør, Andreas Thorsheim, bemerker at selv om det tidligere kostnadsprogrammet fra desember 2023 er på rett spor, kreves ytterligere tiltak på grunn av tre kvartaler med flate salgstall.
– Vi ser at kostnadsprogrammet fra desember 2023 gjennomføres som planlagt, men gitt tre kvartaler med flate salg, planlegger vi ytterligere effektiviseringstiltak, sier han i en børsmelding.
Teknologiske fremskritt gir muligheter for marginutvidelse
Selskapet forventer at mer enn halvparten av solsystemene som selges, vil inkludere batterier. Samtidig har kostnadene for sol- og batteriteknologi fortsatt å falle, noe som har gjort det mulig for Otovo å utvide marginene.
– Vi tror at den kontinuerlige forbedringen av teknologi og kostnadsfordeler for huseiere vil være en drivkraft som vil løfte solenergi til nye høyder, sier Thorsheim.
Utsikter for andre halvdel av 2024
Otovo ser fremover med en viss optimisme. Selskapet forventer vekst i salget i andre halvår sammenlignet med første halvår.
Videre pågår det konkrete samtaler med flere parter om salg av deler av selskapets portefølje i kontinentale Europa, noe som kan bidra til å styrke selskapets finansielle posisjon ytterligere.