Otovo skyver frem batterisatsing etter rekord: «Kommer til å endre hvilket type selskap vi er»
Et testprosjekt i Italia ble avgjørende. Nå skal Otovo selge batterier i alle markeder. – Dette blir mye større enn vi trodde og kommer mye raskere enn vi trodde, sier gründer Andreas Thorsheim.
Aldri før har Otovo solgt så bra som de seneste fem månedene, kommer det frem av en kvartalsrapport publisert torsdag.
– De nye markedene våre vokser raskt, og alle landene vi har vært i lenger enn et år vokser 100 prosent eller mer år for år, sier gründer og daglig leder Andreas Thorsheim.
Selskapet omsatte for 64,2 millioner kroner i perioden, opp 51 prosent sammenlignet med i fjor. Det er omtrent som selskapet har kommunisert til markedet tidligere. Antallet nettosalg av prosjekter økte samtidig med rundt 150 prosent.
Det ga et resultat etter skatt på -42,2 millioner kroner; omtrent det samme som i første kvartal. Sammenlignet med samme tid i fjor, har solcelleinstallatøren forbedret resultatet med ti millioner kroner. I mellomtiden har Otovo investert tungt i sin europeiske ekspansjon.
Det er særlig én satsing som vil prege veien videre for Otovo: batterier for privatboliger.
– Vi har gått fra å tenke på testing, til å si at vi må bli et batteriselskap i løpet av det neste året, sier Thorsheim.
– Alle som er interessert i ny energiteknologi, enten det er smarthjem, strømdigitalisering eller solceller, har fulgt med på batterier. Det er den store transformatoren. Det får den rollen som produksjonen i Kina har hatt i industri, eller digitalisering har hatt i media og bank. Batteriene endrer alt.
Større og raskere
Hittil har hovedvirksomheten til Otovo, som ble børsnotert i februar, handlet om salg av solcelleanlegg og installatørtjenester.
Samtidig har selskapet jobbet inn batterier i noen av sine pakker, særlig i Italia. Nå viser det seg at én av tre kunder i landet velger slike pakker.
– Noen ganger går det ikke når man tester. Det vet alle Shifter-lesere. Men av og til sitter det som støpt på første forsøk. For oss var svaret fra den testen, at dette blir mye større enn vi trodde og kommer mye raskere enn vi trodde for et halvt år siden, sier Thorsheim.
De fire bruksområdene
Gründeren forteller at bruttomarginene deres dobles når de selger anlegg med batterier.
– Økonomien i det er magisk.
Fremover skal Otovo tilby batterier i samtlige av sine markeder.
Thorsheim skisserer fire viktige bruksområder for teknologien.
- Lagre solenergien til bruk senere
- Kjøpe strøm når det er billig og selge når den er dyr
- Jevne ut lasten i hus, slik at man ikke bruker så mye strøm samtidig
- Forsyne brukeren med strøm hvis det er strømbrudd
– De fire begrunnelsene kan være mer eller mindre gode i ulike land, mener Thorsheim.
Et annet spill
Det er gjort store fremskritt på batteriteknologi de seneste årene, og en rekke megafabrikker er underveis - også i Norge. Som rapportert av E24 ble det norske batteriselskapet Freyr nylig notert på New York-børsen. Samtidig stuper prisene.
– Så ingen som følger med på energimarkedene, lurer på om det blir stort. Spørsmålet er når. Når skjønner forbrukerne at dette er nyttig? Når faller prisen til de 60.000-70.000 kronene folk mener det er greit å betale?
Svaret til Thorsheim er nå.
– Hele bransjen flytter seg. Disse batteriene er så kraftfulle, fysisk og økonomisk, at det vil gjøre om på strømmarkedet, tror Thorsheim.
Han ser etter hvert for seg en «gigantisk flåte av batterier», som Otovo får ansvaret for å styre.
– Det er et annet «game» enn å selge håndverkertjenester, som er det vi egentlig gjør i dag. Det kommer til å endre hvilket type selskap vi er.
100 prosent i året
Otovo har en uttalt målsetning om å vokse med 100 prosent i året.
Thorsheim sier imidlertid ikke noe om hvor stor andel av virksomheten han tror batterier vil utgjøre i nærmeste fremtid.
– Det er vanskelig. Å opprettholde veksttakten er den største utfordringene. Alle landene vi er i må vokse, og så skal vi inn i nye land, sier han.
Blant landene Otovo går inn i, er Tyskland - Europas største solcellemarked.
– Og så blir det sånne ting som batterier, som betyr 90 prosent mer i handlekurven. Det blir et godt bidrag.