Betaling

Pandemien førte til selvbestillingshype – senere møtte selskapene utfordringer

Under pandemien ble selvbestilling med QR-koder raskt populært. Nå er trenden over, og flere av teknologiselskapene som surfet bølgen har slitt. 

Martin Jørgensen, sjef i Favrit.
Publisert Sist oppdatert

På lille julaften gikk det trønderske teknologiselskapet Wink konkurs, med en gjeld på rundt syv millioner kroner. 

– Det er ergerlig. Vi har investert mye tid og penger. Det burde gå an å lykkes med dette, sier gründer Fredrik Larsen til Dagens Næringsliv som omtaler saken. 

Wink var altså blant dem som var tidlig ute med digitale betalingsløsninger under pandemien, men som senere har slitt. 

– Mange restauranter valgte å fase ut selvbestillingsløsningene når ting normaliserte seg, forklarer gründeren videre. 

Teknologiselskapet Favrit (tidligere Ordr), som også var en av pandemiens store vinnere,  møtte i ettertid problemer, med tap på over 150 millioner de siste tre årene.  

– Selskapet har gått fra å være en pandemiyndling til å utvikle fullverdige kassasystem. Vi kunne ikke ha bare det ene beinet å stå på. Da selvbestillingsbølgen var over, så var det sårbart, sier Martin Firing Jørgensen som kom inn som ny toppsjef i Favrit i fjor høst for å gjennomføre en snuoperasjon

Til Shifter opplyser Jørgensen at de nå gjør det bedre enn noensinne med kapitalsterke eiere bak seg. 

I 2021 fikk Favrit inn Idékapital, Open ocean og Wiski Capital som eiere. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.