Payr sendte dramatisk brev til investorene: Derfor var de tvunget til å legge ned betalingstjenesten
Finanstilsynet nektet å la Payr overføre konsesjonen til de nye eierne, ifølge et brev som gikk ut til selskapets mange investorer.
I en kortfattet epost til egne brukere, skriver Payr natt til mandag at de "med tungt hjerte" har sett seg nødt til stoppe betalingstjenesten i appen.
Payr har foreløpig ikke ønsket å gi noen kommentar, men i et brev til de over 100 investorene forteller de hva som har skjedd.
I sommer slo selskapet seg som kjent sammen med forbrukertjenesten Hudya, en digital plattform som på lik linje med Payr, samler ulike tjenester for både privatpersoner og bedrifter, det være seg mobil, strøm, forsikring og refinansiering. Det er her dramaet har oppstått.
Stoppet av tilsynet
Den kjente engleinvestoren Davide de Picciotto i Nettuno Capital var en av mange som fikk meldingen der det fremgår at Finanstilsynet har avslått at Hudya Group tar over konsesjonen til Payr.
Payr "gir" konsesjonen tilbake til Finanstilsynet og legger altså ned betalingstjenesten.
– Dette gjør at fusjonen kan gjennomføres, og planen om å gå på børs kan fortsette. Betaling i appen er uansett ikke det viktigste produktet i det fusjonerte selskapet, sier de Piccioto til Shifter.
Synergier litt borte?
Hudya har i et blogginnlegg tidligere i år sagt at planen er å gå på svensk børs før året er omme.
- Synergien blir jo litt borte uten betalingstjenesten. Som aksjonær i Payr håper jeg fusjonen bidrar til økt trykk på salg og markedsføring.
- Ønsker du som investor en snarlig børsnotering?
- Det ville vært fint. Både for å gjøre det likvid, og for å hente ny kapital.
Verdt 82 millioner
Payr ble verdsatt til 82 millioner kroner i sommerens fusjon.
Den nye merkevaren var den gang ikke spikret, men Payr-gründer Espen Einn opplyste overfor Shifter at de skulle beholde sin eksisterende organisasjon og bli en avdeling for betaling og teknologi i det nye selskapet.
I forrige uke var også Payrs sammenligningstjenester utilgjengelige i appen. Payr forklarte nedetiden med at de i forbindelse med sammenslåingen pusset opp tjenestene.
"Det tekniske teamet jobber med det nå, og vi regner med å ha den oppe og gå i løpet av de nærmeste ukene", opplyste Payr overfor Shifter fredag.
Det har ikke lykkes Shifter å få en kommentar fra Hudya.