FINANSIERING
Logistikk-startup bunkrer opp med 60 millioner kroner
Det nye bærekraftsfondet til Norselab og eiendomsinvestor Fredensborg kommer inn som eier i Wanda.
Wanda-teamet f.v.: Peter Kolarovic , Maria Bono, Edyta Dabrowska-Ramm, Predrag Popovic, Karsa Papp, Yves Hwang, Karin Berg, Lars Syse Christiansen, Mathias Hamre, Mathias Hovet, Katrine Kølleskov Bryn, Joshua Schecker, Ditte Steen, Øystein Løseth, Anndrea Jørgensen Drivdahl, Emmy-Lou Ferreira Dos Santos.
Foto: Liisa Eelsoo
Den nye startupen til de rutinerte gründerne Lars Syse Christiansen (tidligere Otovo) og Mathias Haddal Hovet (tidligere Heydays) ble lansert i 2020, og har siden utvidet virksomheten med flere nye tjenester, markeder og partnerskap.
Logistikk-selskapet Wanda startet med å tilby henting, lagring og levering av ting og tang for privatpersoner. Prisstrukturen er annerledes enn hos konkurrerende lager-aktører; man betaler ikke per kubikkmeter, men for antall ting som oppbevares. Lokalene som benyttes er primært ubrukte og gjerne ellers ubrukelige rom i eksempelvis næringsbygg. Deretter har selskapet bygget ulike tjenester på toppen, for eksempel vedlikehold av sykler under lagring.
Det er knapt et år siden selskapet hentet penger sist, men nå fyller de kontantlageret igjen. Denne gangen henter Wanda 60 millioner kroner, som er mer penger enn startupen hittil har hentet til sammen.
Pengene skal først og fremst brukes på produktutvikling, ifølge daglig leder Syse Christiansen, samt vekst i eksisterende markeder (Norge og Sverige) og forberedelser på videre ekspansjon,
– Vi er i en veldig tidlig fase, men er fornøyd med bruker- og kundeveksten, sier han, uten å ville si noe konkret om tallene for fjoråret ennå. Han legger imidlertid til:
– I år er det viktig å generere enda mer inntekter på logistikk-plattformen.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
De nye investorene
Pengene kommer inn ved en ren kapitalutvidelse, altså er det ingen som selger seg ned.
To nye eiere kommer inn. Den største biten av investeringen tar det nye bærekraftsfondet til Norselab, som har et mål om å investere i raskt voksende selskaper med såkalt positiv «impact» (at det skal gjøre en positiv forskjell for verden utover profitt). Selskapet, hvor Aksel Lund Svindal er blant initiativtakerne, har vært blant de mest aktive tidligfase-investorene i landet den seneste tiden.
– Wanda er et friskt og sirkulært pust i logistikksektoren ved at de gir folk og bedrifter muligheten til å ta bedre vare på tingene sine, og dermed bidra til mer ressurseffektivitet. Med et solid produkt i bunnen og en fortreffelig brukeropplevelse har tjenestene deres potensial til å bli en nødvendighet i urbane områder i hele verden hvor bærekraft og plassutnyttelse blir stadig viktigere, sier investeringspartner Ann-Kristing Pfründer i Norselab i en pressemelding.
LES OGSÅ: Tidligere Too Good To Go-sjef Ann-Kristin Pfründer går til Norselab
Den andre er Fredensborg, som er blant Nord-Europas ledende investeringsmiljøer innen privat eiendom.
– Denne gangen føler vi virkelig at vi komplementerer de eksisterende eierne, sier Syse Christiansen.
– Norselab er veldig sterke på å utvikle tidligfase-selskaper, og har impact-dimensjonen. Fredensborg er entreprenøriell, beveger seg raskt, og har en nedslagskraft i Europa. Så de stiller med både kompetanse og potensielle partnerskap, sier han.
Fra før er blant andre Bring Ventures, ProVenture, og Obos inne. De skyter også inn frisk kapital i denne runden. I tillegg eier Oda-trioen Karl Munthe Kaas (CEO), Andre Knüppel (COO) og Vegard Vik (CFO) en bit av selskapet.
Dette blir utfordringene
Syse Christiansen har tidligere fortalt Shifter hvordan selskapet planlegger å eksperimentere seg ut i Europa. I fjor sommer rapporterte selskapet om 3000 gjennomførte oppdrag - nå er tallet oppe i 10.000, ifølge selskapet.
– Hva har fungert?
– Kundene er ekstremt fornøyde med tjenesten. Så har det fungert at vi har etablert nye tjenester på plattformen. Det var viktig. Vi vil ta vare på tingene, og det krever en større helhet.
– Hva har ikke fungert?
– Det er ikke noen tydelige områder hvor vi ikke har fått til noe, men alt kunne gått enda raskere.
Av utfordringer fremover, peker Syse Christiansen på å treffe planken når nye tjenester skal lanseres i nye markeder, og timingen med disse.
– For oss handler det i stor grad om å presse på produktutviklingen vår. Så må vi ta med oss kundene på reisen. Det er alltid mer krevende enn å kopiere noe som finnes fra før, sier han.