Pexip vokser kraftig, og ser mot børsnotering til sommeren
50 prosent økning for videokonferanse-selskapet
Videokonferanse-selskapene er i siget som følge av corona-krisen og selskaper som Zoom og norske Whereby har meldt om stor økning i kunder. Norske Pexip har også hatt en enorm vekst de siste ukene, melder Finansavisen.
– Vi ser et fantastisk moment på virksomheten og første kvartal ga oss et sterkt resultat. Samtidig er vi avhengig av et velfungerende kapitalmarked der ute for at vi skal ta selskapet på børs, sier Michel Sagen, styreleder i Pexip til Finansavisen.
– Pexip er i en posisjon der selskapet er nesten uten gjeld og vokser på egen kontantstrøm. Vi registrerer også den positive utviklingen på andre sammenlignbare selskaper, inkludert Zoom, og akter å gjennomføre en emisjon før sommeren, fortsetter Sagen.
Selskapet har alliert seg med ABG Sundal Collier, Carnegie og Pareto for en mulig børsnotering til sommeren.
Selskapet melder også at de har hatt en vekst på 50 prosent i første kvartal.
Da Pexip avsluttet 2019, rapporterte selskapet en omsetning på 370 millioner kroner. Tre måneder senere viser abonnementssalget at 12 måneders omsetning har steget til 57 millioner dollar.
– Det har vært en periode med dramatisk kapasitetsutvikling, der trafikken i løpet av kort tid lå syv ganger høyere enn tidligere topper. Vi har prioritert oppetid og kvalitet på tjenestene hos eksisterende kunder og jeg har inntrykk av at partnere og kunder er veldig fornøyde.
Pexip-teamet har jobbet nærmest døgnet rundt de seneste ukene, ifølge styrelederen.
– Våre ansatte er blant de fremste på videokonferanseteknologi i verden og de sørger for at vi hele tiden er i forkant. Men selv om vi benytter moderne teknologi, har det vært noe armer og ben, sier Sagen.