Pineleaf-CFO takker for seg: Pode-stjerne kommer inn
Pineleaf Studio girer opp til siste innspurt før lansering: Idehaveren går, og erstattes av «spillstjerne». – Dette er en bra overgang, sier medgründer Anders Ottesen.
Trondheim-selskapet Pineleaf Studio nærmer seg lansering av sitt første spill, DwarfHeim. Nå trekker Anders Ottesen seg ut av selskapet, og de flytter ut av lokalene av Work-Work.
– Nå er en fin timing for meg å gå videre. Min jobb var mest å skaffe funding til spillet. Og nå har vi klart det.
Ottesen var mannen som samlet teamet bak DwarfHeim-ideen. I 2014 gikk han rundt i nettverket sitt med en serviett hvor en idé til et spill var nedskrevet. Han fikk samlet en gjeng på åtte utviklere, og allerede seks måneder etterpå vant de prisen for årets nykommer på «Norwegian Game Awards».
Etter å ha tatt en master i internasjonal business og gründerskolen i San Francisco, kom Ottesen tilbake til selskapet for å hjelpe til med kapitalinnhenting.
– Hvordan er det å gi fra seg «babyen» sin nå?
– Jeg hadde en ide om et konsept for seks år siden, men det var en veldig grov idé. Den har utviklet seg mye siden den gang, og lederskapet er for lengst gitt videre til de som kan spill, sier han.
Frigir plass til nye håpefulle
– Jeg har bidratt med det jeg kan bidra med, og lært bort det jeg kan lære bort. Og med et så dyktig team og en så god posisjon, kommer de til å gjøre en fantastisk jobb uten meg, forteller han, og legger til at han beholder aksjer og styreplass i selskapet.
Samtidig flytter selskapet ut av spill-coworking-lokalet Work-Work og inn i egne, nye lokaler.
– Det var her vi for alvor ble et selskap. Det som var en hobby ble et fulltidsprosjekt, forteller Ottesen, og legger til at de fremdeles skal ha samarbeid med Work-Work.
– De er fremdeles investorer i selskapet, og vi skal fortsett ha kontakt, men nå frigir vi plass til nye spillselskaper, sier han.
«Søt idé»
Nå har selskapet hentet inn Linn Søvig for å fylle rollen som Business Developer. Hun skal dra lanseringen i land. Søvig kommer fra spillmiljøet i Bergen, hvor hun har bygget opp spillkonferansen Konsoll, og startet utgiver-selskapet Snow Cannon Games. I den siste tiden har hun jobbet som Markedssjef i Henchmann & Goon, selskapet bak spillet Pode.
– Det å få inn en superstjerne som Linn, som er kjempeflink på spill, er en bra overgang, sier Ottesen.
Søvig forteller at hun var kjent med spillmiljøet i Trondheim fra før, og at hun tidlig fikk høre om spill-ideen til Pineleaf.
– Da jeg hørte ideen første gang, tenkte jeg litt, «aw, så søtt at de har en idé».
– DwarfHeim var et veldig ambisiøst spillprosjekt. Men teamet har jobbet knallhardt, og selv om ambisjonsnivået var høyt, har de innfridd hele veien, forteller Søvig.
Hun legger til at DwarfHeim er en ny type spill for henne, som tidligere har jobbet med korte historiedrevede spill.
– Dette er et mer «gamey» spill som kan bli veldig stort.
Sikter på spilltronen
I helgen deltok også Søvig på sin første Beta-turnering i spillet.
– Det var ganske mange som knuste meg der, så jeg må nok jobbe litt med den delen, forteller hun.
– Hva trakk deg til jobben i Pineleaf?
– Mest av alt energinivået. Det er tydelig at Pineleaf vil noe, og de vil bli det beste spillselskapet i Norge. Den reisen vil jeg være med på.
– Hvordan var det å gå fra spillmiljøet i Bergen opp til Trondheim?
– Det er flere likheter mellom miljøene der. Begge er flinke på at selskaper lærer av hverandre. Men Trondheim er et litt yngre og mer naivt miljø, som også gjør dem nyskapende.
Bytter regn med snø
Pineleaf er også en del av trønderhovedstadens nye satsning «Trygge Rammer», et næringsutviklingsprogram hvor nye spillselskaper får hjelp til videre utvikling. Søvig sier at prosjektet var en av trekkplastrene for å komme til Trondheim.
– «Trygge Rammer» viser at Trondheim er målrettet på å bli gode på spill.
Men Søvig forteller at noe av det beste med å komme til Trondheim, var klimaet.
– Endelig er jeg et sted med snø, og det har jeg gledet meg veldig til.