hardware

Playfinity klinker til og henter millioner til å satse på baseball, men om dette er det endelige produktet, tviler gründeren på

«Vi hadde en litt naiv idé om at så lenge vi lagde et godt nok produkt, ville folk komme seg ut og bruke den. Det var ikke så enkelt», sier Playfinity-sjefen.

Playfinity-medgründer og CEO Jarle Nordby-Bøe.
Playfinity-medgründer og CEO Jarle Nordby-Bøe.
Publisert

I 2020 trosset hardware-startupen pandemiens mørke skyer - og salget av en ny "gadget" til hoppelek på trampoline, gikk i rett til værs. Regnskapstallene viser samme år en inntekt på 6,8 millioner kroner. I fjor gjorde Playfinity et hopp til 7,6 millioner kroner.

– 79 prosent av de som spilte "JumpGames" var innom igjen etter 12 måneder. Én spiller hadde målt en million hopp i året, sier medgründer Jarle Nordby-Bøe til Shifter.

Hvis det er noen tvil:

– Det er ekstremt mye!

– Hopper du "mye", så hopper du kanskje 3600 hopp på en time, så det er ganske mange timer brukt på det spillet, sier Nordby-Bøe.

Men det er ikke lenger rekordmange trampoline-hopp som drar millioninntekter. Det åtte år gamle selskapet hentet nylig 12,5 millioner kroner til et helt annet ball-marked.

Blant aksjonærene står Blue River Invest AS, eid av Frode Strand-Nielsen med familie, og Louie Investor AS, eid av Kenneth Bentsen. Tidligfase-investeringene hos sistnevnte ledes av Axel Bentsen, som har en rekke oppstartsselskaper bak seg, i ulike bransjer.

Det har skjedd store endringer for oss de siste to årene, sier Nordby-Bøe og viser blant annet til samarbeidet med North Trampoline, selskapets første partnerkunde.

– De gjorde det veldig bra under pandemien, men det har vært en nedtur for alle produsenter i dette markedet nå, sier medgründeren, som i 2020 gikk opp en ny vei.

Endret produktet

En enkel ball var selskapets første produkt. Den hadde en puck med en rekke sensorer som ble koblet til spill-appen på mobiltelefonen, men gründerne har aldri lagt skjul på at de ville lage en plattform for mange ulike spill, som kunne plasseres i ulike enheter.

– Vi tok et steg tilbake når det gjaldt denne ballen vi hadde lansert i Norge, som var en litt naiv idé om at så lenge vi lagde et godt nok produkt, ville folk komme seg ut og bruke den. Det var ikke så enkelt, fant vi ut etter hvert, sier Nordby-Bøe.

Likevel var det en del som omfavnet ballen, blant annet folk i håndball-miljøet.

Playfinity fant at de som allerede var engasjert i en sport, var lettere å få med enn de som ikke driver med det i det hele tatt. Ganske naturlig, tenker medgründeren nå.

Vi begynte derfor å bruke den en del i treninger og utvikler apper tilpasset trening.

Debuterte i USA under pandemien

Basert på disse erfaringene lanserte Playfinity i fjor en baseball på det amerikanske markedet, og det tok ifølge medgründeren ikke langt tid før de bestemte seg for å satse her i stedet.

Vi bruker stort sett å lage noe, teste det og se om det fungerer, og hvis det ikke funger, starter vi på nytt. Men her var vi inne på noe, sier Nordby-Bøe.

Baseballen både ser og føles ut som en ekte baseball, forteller han videre.

– Det er en viktig ting vi lærte. Hvis det ikke ser ut som en håndball, vil ikke håndball-spillere bruke den. Vi ga den en skikkelig kvalitetsfølelse, med vår teknologi inni den.

Lanseringen i 2021 var selskapets første stunt i USA.

– Å lansere i USA uten å kunne reise, var ganske utfordrende. Vi startet med en Indiegogo-kampanje, fikk rimelig bra salg og bra medieomtale, sier medgründeren.

Playfinity satser nå på baseball-markedet i USA.
Playfinity satser nå på baseball-markedet i USA.

De sleit likevel med logistikken, å skaffe komponenter, men fikk omsider inn rundt 2000 baseballer inn før i november i fjor - og til jul var de helt utsolgt.

Det er typisk foreldre til barn i alderen åtte til 12 år som kjøper ballen. Det er jo et problem, særlig i USA, at idretten veldig raskt blir seriøs og spesialisert. Barna slutter fordi det blir for seriøst for tidlig. Det er også en trend i Norge, sier Nordby-Bøe.

Han fortsetter:

– Vi ønsker derimot å gjøre det mer gøy, både å spille organisert og trene på fritiden. Det skal være morsomt å komme seg ut, ha det gøy sammen med venner - og være sosiale på ekte, ikke bare via sosiale medier. Det er det som skaper ekte glede.

Dette vil de ikke garantere i fremtiden

Nå har de fullt fokus på baseball-markedet, med både private- og bedriftskunder. Playfinity samarbeider blant annet med ABCA (American Baseball Coaches Association). De organiserer 13.000 baseball-trenere og ønsker å den norske ballen inn til sine ulike lag.

– Da kan treneren enten ha øvelser på trening, typisk i oppvarming, eller sende med ballen hjem og si at alle skal ha fullført 5000 kast til neste trening. Da får du inn god basistrening, uten at det føles ut som det er det du faktisk gjør, sier Nordby-Bøe.

Hvorfor baseball i USA og ikke fotball i Norge?

– Tekniske grunner. Men vi ser også på andre ball-idretter - og idretter uten ball. Vi kan bruke teknologien vår i alle type idrett. I dag kan du flytte sensoren og bruke den både på trampoline og i baseball, men vi kan ikke garantere at vi alltid gjør det i fremtiden.

Hovedstrategien er følgelig å vokse gjennom partnere, og litt avhengig av tilgang på produksjon, og logistikk, mener medgründeren at de nå vil havne et sted mellom ti og 15 millioner kroner i omsetning, bare baseballen, ved utgangen av inneværende år.

– Dere trosset corona, og nå kapitalkrisen, har det vært viktig å motbevise?

Det er vel et tegn på kvalitet. Til tross for full stopp overalt, har vi klart å få tak i den investeringen vi var ute etter, sier Nordby-Bøe.

– Hvor trygg er du på at dere nå har funnet "product market fit"?

– Vi er trygge på at det er et markedspotensial. Det ser vi, uten tvil. Men om det er det endelige produktet, tviler jeg på, sier han og legger til:

– Det er noe av fordelen vår, at vi enkelt kan skalere til andre type idretter.

Playfinity deltok også nylig i USA SFIA (Sport and Fitness Industry Association), en startup-challenge, og selskapet var blant ti finalister som var plukket ut til å vise en video-pitch av produktet foran en jury på 120 deltakere.

– Vi fikk en fantastisk eksponering og 50 epostadresser som ba oss om å ta kontakt. De siste tre ukene har vi sittet konstant i telefon med potensielle partnere i USA, og det over hele linja. De syns ideen er god og visjonen viktig, sier Nordby-Bøe.

– Blir det salg via forhandlere, da?

– Vi har tilbudet, men per i dag selger vi kun via Amazon og egen nettside. Sportskjeder i USA blir bare som et varehus. De får det ut for oss, men det er fortsatt opp til oss å drive markedsføring og skape etterspørsel etter produktet.

– Så vi skal dit, men vi må ha muskler og kapasitet først, sier medgründeren.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS