Medgründer Jarle Nordby-Bøe i Playfinity. I bakgrunnen Oskar og Marte Johansson Mykle
Medgründer Jarle Nordby-Bøe i Playfinity. I bakgrunnen Oskar og Marte Johansson Mykle

Gründerne fryktet salget skulle stupe: Trampoline-triks gjorde at det i stedet gikk rett til værs

Salget av trampoliner har økt kraftig når barn leker mer hjemme, og Playfinitys nye gadget for hoppelek tar helt av.

Publisert Sist oppdatert

I en bakhage på østkanten i Oslo hopper tvillingparet Oskar og Marte Johansson Mykle så svetten siler. Målet er å hoppe høyest mulig sammenlagt på en viss tid. Enheten rundt ankelen sender løpende signaler til en app på telefonen, om hvor langt de har kommet. Etter hvert som de når ulike milepæler i spillet, kommer appen med oppmuntrende rop.

- De hopper mer, de konkurrerer mot andre barn andre steder som bruker appen. Storesøster har bestemt seg for å ta 1000 hopp i døgnet, for treningens skyld. Jeg regner med at det blir rift om båndet, sier firebarnsmor Kari Mykle. Hun tror hun allerede nå kan være nødt til å å kjøpe flere bånd fra Playfinity, etter at ungene har testet produktet på oppdrag for Shifter.

Trampoline-hamstring

Familien er en av mange som de siste par ukene har gått til innkjøp av trampoline, nå når andre idrettsaktiviteter og gruppelek med andre barn ligger nede for telling. Den sterke veksten har bidratt til at coronakrisen har fått en uvant vending også for oppstartsselskapet Playfinity.

– Vi hadde forventet at viruset skulle sette alle våre aktiviteter på vent, men i stedet viser det seg at folk hamstrer trampoliner, og at aktiviteten går rett i taket, sier medgründer Jarle Nordby-Bøe i Playfinity.

Sist Shifter var innom oppstartsselskapet, hadde de utviklet sitt første produkt - en ball som man kunne kaste til hverandre, mens kastene ble registrert på en mobillapp. Man kunne konkurrere om hvem som kastet lengst, mest og høyest.

Allerede den gang presiserte gründerne at målet var å lage en plattform for ulike spill, der den spesialutviklede sensor-disken til Playfinity kunne settes inn i ulike enheter.

Playfinity-ballen var gründernes førte produkt, og har en puck med en rekke sensorer, som kobles til en spill-app på mobiltelefonen. Foto: Kine Torp Ellingsen
Playfinity-ballen var gründernes førte produkt, og har en puck med en rekke sensorer, som kobles til en spill-app på mobiltelefonen. Foto: Kine Torp Ellingsen

Landet kjempeavtale

Siden sist har det altså skjedd mye. Gründerne har utvidet til nye land, og i løpet av sommeren i fjor ble det registrert fem millioner kast. De utvikler også flere nye produkter, der fotbånd-enheten for trampoliner nå er det siste ute.

– Dette gjør om trampolinen til et spill hvor man kan konkurrere med venner selv om de ikke er sammen, eller med spillere fra hele verden, sier Nordby-Bøe.

Selskapet landet i fjor høst en storkontrakt med svenske North Trampolines, som er en av Europas største trampolineprodusenter. Enheten til Playfinity kan bestilles sammen med deres trampoliner. Resultatet er at gründernes produkt selges i de fleste store markedene i Europa og USA, i tillegg til via Playfinitys egen nettbutikk.

- Tilbakemeldingene fra brukerne er at både barn og voksne elsker spillene og at det gir de motivasjon til å bruke trampolinen mer. Det engasjerer, og vi får høre at barna ikke har tid til spise mat, samt ett tilfelle der pappaen måtte ut å hoppe etter leggetid fordi gutten ville beholde førsteplassen i hoppekonkurransen, sier Nordby-Bøe.

Fra direktesalg til bedriftssalg

For gründerne var det også befriende å gå fra å selge direkte til vanlige folk, til å selge aller mest via partnere som North.

- Vi kan slippe å bygge opp vårt eget salgs- og markedsnettverk, og heller konsentrere oss om å lage en best mulig spillopplevelse.

- Når var det dere kom på denne tanken?

- Vi har tenkt litt på det hele tiden. Vi skal jo være en plattform, og har innsett at vi ikke er gode på salg og markedsføring. Det koster rett og slett for mye å bygge en egen merkevare, mener Nordby-Bøe.

Det tok omtrent ett års tid med prøving og feiling, før de fant ut at det var enklere å selge via partnere.

- Når man kjører rundt i butikkene og lære opp ansatte, så innser man at det tar tid. Vi har aldri hatt mål om å bli noe nytt GoPro eller Fitbit, som er egne merkevarer, påpeker han.

Konsentrere seg om produktet

Han viser til at den første ordren de fikk fra North var dobbelt så stor som det de hittil hadde solgt ut til forbrukerne på egen hånd.

- Det er enklere, og de har kanalene som gir volum. Det er viktig for oss.

Hardware og logistikk er krevende nok dersom du i tillegg skal drive salg og markedsføring.

- Vi velger å ha god kontroll på produksjonen, og kan lett øke volumet, sier Nordby-Bøe, og forteller at de da kan konsentrere seg om å lage nye enheter og spill som kan legges på plattformen.

Komplekst

– Det er jo populært. Hvor lett er det for andre aktører å kopiere det dere gjør?

- Det ser enkelt ut med sensoren, og det er av samme type teknologi som du har i en skritteller. Kompleksiteten ligger i det som er bak – systemet, rammeverket og appen, noe som er ganske krevende å utvikle.

Han viser til at mange av produsentene av sport og aktivitetsprodukter sier de har hatt planer om å «digitalisere» produktene sine, men at de har sett at det vil bli dyrt.

- De har sett at det koster mye, bare å ta frem et produkt til markedet, og det er før de vet om kundene vil ha det. I stedet lager vi alt de vil ha på noen få måneder, komplett med hardware og fysiske produkter, spill og apper.