F.v. CFO Sondre Støyva og CEO Ieva Sibilla Strupule i Material Mapper.
F.v. CFO Sondre Støyva og CEO Ieva Sibilla Strupule i Material Mapper.

Proptech-konseptet ble vraket av Antler, men nå er gründerne klare for å bygge seg opp i Europa

Material Mapper skal sørge for mer effektiv gjenbruk av bygningsmasse. Nå får de Forte Digital på eiersiden.

Publisert Sist oppdatert

Siden oppstarten våren 2020 har det Oslo-baserte proptech-selskapet Material Mapper kommet på tredjeplass i den globale Hack the crisis-konkurransen med 15.000 deltakere og vunnet Oslo Innovation Week. Selskapet har også figurert på flere internasjonale lister over nordiske oppstartsbedrifter det er verdt å holde øye med.

Startupen har utviklet en AI-tjeneste som skal gi byggentreprenører oversikt over tilgjengelige resirkulerbare byggematerialer. Søkeverktøyet gir brukere muligheten til å filtrere på ulike kriterier som bygningstype, materiale, tidspunkt for rivning av bygg og dermed tilgjengelighet, samt kvantitet. Sånn vil de bidra til flere bærekraftige bygg.

– Vi har blitt kontaktet av minst 150 VC'er, sier gründer og daglig leder Ieva Sibilla Strupule.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

MATERIAL MAPPER AS

MATERIAL MAPPER AS har utviklet et søke- og prognoseverktøy basert i kunstig intelligens for prosjektplanlegging og gjenbruk av byggematerialer for eiendomsutviklere og kommuner.

Les mer om selskapet her

OSLO

Ieva Sibilla Strupule

0-5

Se hele selskapsprofilen

Ble vraket

Latvieren driver selskapet sammen med medgründer Sondre Støyva. Begge har erfaring fra flere startups.

Opprinnelsen til Material Mapper er i det norske Antler-programmet, som Sibilla Strupule ble invitert til å delta på i fjor. Der fant hun sammen med seriegründer Raymond Øverlie.

Sammen utforsket de utfordringene byggebransjen har i kraft av å være en av de største kildene til klimagassutslipp globalt. Ifølge SSB produseres det over to millioner tonn avfall fra byggeaktivitet i Norge årlig, og om lag en fjerdedel dette stammer fra produksjon av materialer. Kun halvparten av dette avfallet gikk til materialgjenvinning i fjor.

Konseptet som etter hvert ble til Material Mapper kom imidlertid på bordet sent i programmet, og Antler valgte ikke å investere.

Øverlie har i ettertid valgt å konsentrere seg mest om andre prosjekter, men Strupule ville ikke slippe ideen. Da koblet Øverlie inn en bekjent - Sondre Støyva, som fort fikk medgründer-status. De tre eier i dag hele selskapet.

– Det er mange kule startups i dette «spacet», men de tar for seg gjenbruk av dører og vinduer - ikke de store kategoriene, sier Støyva, som har bakgrunn som aksjetrader og nå fyller rollen som CFO i Material Mapper.

Under halvparten av byggemateriale i Norge gjenbrukes i dag. Det vil CFO i Material Mapper, Sondre Støyva, gjøre noe med.
Under halvparten av byggemateriale i Norge gjenbrukes i dag. Det vil CFO i Material Mapper, Sondre Støyva, gjøre noe med.

Henter penger

Totalt har Material Mapper seks ansatte i dag. Blant nyansettelsene er Stine Cathrine Sæther som COO. Hun har erfaring som eiendomssjef i Solon Eiendom og eiendomsforvalter i Avinor.

Hittil har selskapet levd på penger vunnet under The Global Hack og OIW, samt innovasjonsmidler fra Innovasjon Norge Oslo kommune, til sammen knapt 1,5 millioner kroner.

Nå er teamet i ferd med å gjennomføre en brorunde på fire millioner kroner, hvor blant andre Forte Digital deltar.

Etter planen skal selskapet gjennomføre en større kapitalinnhenting til høsten.

– Vi har fordelen av å være først ute i dette markedet. Nå må vi kommersialisere, sier Støyva.

– Sammen med Forte har vi den teknologiske kompetansen og kapasiteten for å få utbredt og integrert denne plattformen i Norden samt hele Europa på sikt, sier han.

De store kategoriene

Material Mapper har i løpet av kort tid inngått en rekke samarbeid, deriblant med ingeniørvirksomheten Niras i Danmark, og gjennomført tester med nylig børsnoterte R8 Property, som også satser tungt på proptech med et eget ventureselskap.

Målsetningen den nærmeste tiden er å lande de første betalende kundene, samt utvide konseptet - som foreløpig kun omfatter Oslo, til andre byer og land.

– Vi holder på med å onboarde kunder nå og ønsker ikke å si for mye ettersom vi er i avsluttende fase med noen av de større aktørene i bransjen, sier Støyva.

Powered by Labrador CMS