Proptech-konseptet ble vraket av Antler, men nå er gründerne klare for å bygge seg opp i Europa
Material Mapper skal sørge for mer effektiv gjenbruk av bygningsmasse. Nå får de Forte Digital på eiersiden.
Siden oppstarten våren 2020 har det Oslo-baserte proptech-selskapet Material Mapper kommet på tredjeplass i den globale Hack the crisis-konkurransen med 15.000 deltakere og vunnet Oslo Innovation Week. Selskapet har også figurert på flere internasjonale lister over nordiske oppstartsbedrifter det er verdt å holde øye med.
Startupen har utviklet en AI-tjeneste som skal gi byggentreprenører oversikt over tilgjengelige resirkulerbare byggematerialer. Søkeverktøyet gir brukere muligheten til å filtrere på ulike kriterier som bygningstype, materiale, tidspunkt for rivning av bygg og dermed tilgjengelighet, samt kvantitet. Sånn vil de bidra til flere bærekraftige bygg.
– Vi har blitt kontaktet av minst 150 VC'er, sier gründer og daglig leder Ieva Sibilla Strupule.
Ble vraket
Latvieren driver selskapet sammen med medgründer Sondre Støyva. Begge har erfaring fra flere startups.
Opprinnelsen til Material Mapper er i det norske Antler-programmet, som Sibilla Strupule ble invitert til å delta på i fjor. Der fant hun sammen med seriegründer Raymond Øverlie.
Sammen utforsket de utfordringene byggebransjen har i kraft av å være en av de største kildene til klimagassutslipp globalt. Ifølge SSB produseres det over to millioner tonn avfall fra byggeaktivitet i Norge årlig, og om lag en fjerdedel dette stammer fra produksjon av materialer. Kun halvparten av dette avfallet gikk til materialgjenvinning i fjor.
Konseptet som etter hvert ble til Material Mapper kom imidlertid på bordet sent i programmet, og Antler valgte ikke å investere.
Øverlie har i ettertid valgt å konsentrere seg mest om andre prosjekter, men Strupule ville ikke slippe ideen. Da koblet Øverlie inn en bekjent - Sondre Støyva, som fort fikk medgründer-status. De tre eier i dag hele selskapet.
– Det er mange kule startups i dette «spacet», men de tar for seg gjenbruk av dører og vinduer - ikke de store kategoriene, sier Støyva, som har bakgrunn som aksjetrader og nå fyller rollen som CFO i Material Mapper.
Henter penger
Totalt har Material Mapper seks ansatte i dag. Blant nyansettelsene er Stine Cathrine Sæther som COO. Hun har erfaring som eiendomssjef i Solon Eiendom og eiendomsforvalter i Avinor.
Hittil har selskapet levd på penger vunnet under The Global Hack og OIW, samt innovasjonsmidler fra Innovasjon Norge Oslo kommune, til sammen knapt 1,5 millioner kroner.
Nå er teamet i ferd med å gjennomføre en brorunde på fire millioner kroner, hvor blant andre Forte Digital deltar.
Etter planen skal selskapet gjennomføre en større kapitalinnhenting til høsten.
– Vi har fordelen av å være først ute i dette markedet. Nå må vi kommersialisere, sier Støyva.
– Sammen med Forte har vi den teknologiske kompetansen og kapasiteten for å få utbredt og integrert denne plattformen i Norden samt hele Europa på sikt, sier han.
De store kategoriene
Material Mapper har i løpet av kort tid inngått en rekke samarbeid, deriblant med ingeniørvirksomheten Niras i Danmark, og gjennomført tester med nylig børsnoterte R8 Property, som også satser tungt på proptech med et eget ventureselskap.
Målsetningen den nærmeste tiden er å lande de første betalende kundene, samt utvide konseptet - som foreløpig kun omfatter Oslo, til andre byer og land.
– Vi holder på med å onboarde kunder nå og ønsker ikke å si for mye ettersom vi er i avsluttende fase med noen av de større aktørene i bransjen, sier Støyva.