Det første Antler-programmet i Norge gikk av stabelen i Oslo for ett år siden, i januar 2020. Runde to avsluttes nå i slutten av januar 2021.
Annonse
Selv om pandemien har gjort sine herjinger, er Kristian Jul Røsjø, leder i Antler Norge, svært fornøyd med 2020 sett under et:
– Til tross for et noe utfordrende makrobilde og usikre tider, var 2020 et fantastisk spennende og bra år for Antler Oslo, sier han.
14 investeringer i fjor
Annonse
Antlers fem måneder lange program retter seg mot enkeltpersoner og selskaper i tidlig fase.
Antler har hatt over 100 gründere og teknologer gjennom de to programmene i Oslo. Det resulterte i 14 investeringer.
Det Singapore-baserte selskapet har investert 110.000 dollar, omkring én million kroner,i hvert selskap, men krever nesten halvparten av summen i deltakeravgift. For investeringen krever Antler normalt en eierandel på omkring 10 prosent.
Samtlige 14 har fått 1,5 millioner kroner i kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge. To av de første selskapene, Plaace og Savvie, har også hentet runder fra eksterne investorer.
Annonse
Antlers investeringer høsten 2020
RePack (energi/proptech) utvikler teknologi for gjenbruk av elbilbatterier i stasjonære applikasjoner.
Shepherd (office/productivity)er en SaaS-løsning som støtter bedrifter med mer effektive og handlingsorienterte møter, med sømløs integrasjon mot Google og Outlook.
Modulize (proptech/contech) utvikler programvare for automatisk uthenting av informasjon om prefabrikerte elementer i 3D/BIM filer.
Spoor AI (energi) anvender kunstig intelligens som støtter energiaktører i analyse og automatisk rapportering av biologisk mangfold ved energianleggene deres.
Mainteny (proptech) er et B2B programvareselskap som leverer produktivitetsverktøy til serviceteknikere (Facility Services), som bidrar til å øke kvalitet og profitt.
Built Open (proptech/contech) muliggjør mer målrettet og fleksibel rekruttering i byggebransjen.
Basert på antall selskaper i porteføjen (over 250), er Antler en av verdens største tech-investorer i tidlig fase.
Annonse
I Norge har Antler fokus på selskaper innen energi, eiendom og mobilitet. Dette er områder Norge er gode på, har Røsjø fortalt Shifter tidligere.
11 av de 14 selskapene Antler har investert i, er innen energi eller proptech. De fleste er B2B-selskaper. Antler har ikke en uttalt strategi om å gå for B2B, men Røsjø sier Norge er et «B2B-land».
Annonse
– Vi opplever at det mange flere dører som åpner seg for B2B-startups. Store selskaper er interessert i å stille opp for og samarbeide med oppstartsbedrifter. Dette gir mange medfart i begynnelsen. Det er en tidligfase-investor som Antler avhengig av, sier han.
Bygger selskaper i samarbeid med etablerte selskaper
Hafslund ECO, OBOS, Fredensborg og Møller Eiendom er de industrielle partnere til Antler i Norge. På vei inn er også OneCo og isolasjonsmateriale-produsenten Glava.
Selskapene bidrar med å validere gründernes ideer, teste og pilotere produktene og tjenestene deres - samt presentere industri relevante problemstillinger og ideer for gründerne.
– Partnerne våre presenterer utfordringer og problemer i sin bransje. De har kanskje ikke ressurser eller tid til å løse det selv, og inviterte med Antlers deltagere for å komme opp med ideer til løsninger, sier Røsjø.
6 av 14 selskaper har blitt formet på denne måten, opplyser Røsjø.
Tredje runde av Antlers program i Oslo starter 1. februar 2021.