Bil

Rebil snuser på billigsalg av Teslaer etter konkurs

Etter at billeie selskapet Fleks gikk konkurs må 2400 bruktbiler finne nye eiere. Rebil sier til DN at de er interessert i deler av flåten.

SOMMERTILBUD: Ut ifra balansen mellom tilbud og etterspørsel vil Teslas modell Y sannsynligvis kunne kjøpes unormalt billig fremover etter Fleks gikk konkurs.
Publisert Sist oppdatert

Samtidig som Fleks sine drøyt 300 modell-Y-teslaer trenger nye eiere, har Tesla selv i dag skrudd ned prisen på modellen med opptil 60 000 kroner i Norge. 

I tillegg til mange andre nordmenn som er ute etter en god deal om dagen, skriver Dagens Næringsliv at Askeladden-eide Rebil også sikler på deler av bilflåten til Fleks. 

– Dette er nyere biler som er godt etterspurt i privatmarkedet, så det gir mening for oss å se på den muligheten. Foreløpig har vi kun meldt interesse, sier Jonathan Parr, medgründer og vekstsjef i bruktbilforhandleren Rebil.

Parr presiserer ikke hvilken bilmodell de er ute etter, men når nybilprisen droppes fra Teslas side vil det sannsynligvis gjøre de 300 modell-Y-bilene enda rimeligere - og kanskje også enda mer aktuell for Rebil. 

– Jeg tipper at Tesla ikke er særlig fornøyde med at Fleks er konkurs. Det blir vanskeligere å selge nye modeller når det blir flere brukte tilgjengelig. Markedet for nye biler generelt går fortsatt trått, men vi ser antydninger til at det snur, sier Parr.

– For tiden ligger det drøye 400 Tesla Model Y til salgs på Finn.no. Hvis det kommer 300 til ut i markedet blir tilbudet nesten doblet over natten. Da vil prisene falle, sier Parr til avisen. 

Rebil hadde i fjor vind i seilene, solgte 1400 biler og omsatte for hele 412 millioner kroner.  Likevel endte de bare på et resultat på 300 000 kroner før skatt. 

Bostyrer i Fleks Leif Petter Madsen sier det ikke er boet som avgjør hva som skjer med bilene, men leasingselskaper og bankene som har pant.

– Fleks har leaset bilene i 36 og 48 måneder, og gjennom avtaleperioden blir 40–50 prosent av bilens verdi nedbetalt gjennom leien. Det betyr at leasingselskapene prøver å få tilbake mer enn halve bilens verdi, sier Madsen.

DN skriver at konkursselskapet Bjarøy er hentet inn som bomedhjelper og deler av bilparken muligens kan dermed havne på auksjonen.no.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.