Bildet til saken lyver. Remarkable-gjengen er spredt rundt omkring på hjemmekontorer, akkurat som alle andre, når de nå kommer med en ny versjon av skrivebrettet som gjenskaper papirfølelsen.
Annonse
Gründer Magnus Wanberg er tilbake der det startet, iallfall rent fysisk, når han i dag lanserer oppfølgeren til megasuksessen Remarkable. Han møter Shifter på videooverføring fra kjelleren på Vinderen, der han i sin tid begynte å utvikle ideen som ble til skrivebrettet som solgte for flere hundre millioner. Før han senere flyttet over til StartupLab i Oslo, der han bygde videre på det som skulle bli et av landets mest lovende vekstselskaper.
Selv om coronaviruset gjør at det ikke blir noen markering og feiring i selskapets lokaler på Grünerløkka, møter vi en midlertidig kjellergründer som ikke klarer å skjule sin begeistring for det teamet nå har fått til.
- Jeg er sprekkstolt, nesten som en nybakt pappa, så du må ta dette med en klype salt, sier Magnus Wanberg.
Annonse
"Revolusjonerende"
Han kaller det nye skrivebrettet "verdens tynneste", med bare 4,7 millimeters tykkelse, og med en helt ekstrem responstid.
- Den forsvinner nesten som et stykke papir i hendene. Det er en utrolig ingeniørbragd, sier gründeren.
Den første versjonen var satt sammen på en best mulig måte av eksisterende hyllevare. Det de denne gangen ønsket å gjøre, krevde utvikling av helt ny egen teknologi. De halverer nå responstiden for skriving og tegning. Mens det tidligere var nærmere 50 millisekunder, er de nå nede i 21 millisekunder på det nye brettet.
Annonse
- Vi lette verden rundt, og svaret var hele tiden at dette ikke var mulig, så nå er vi de eneste i verden som har denne teknologien. Det er revolusjonerende, og gir en enda sterkere papiropplevelse, sier Wanberg.
Han beskriver hvordan millioner av fysiske blekkpartikler løfter seg til overflaten på skjermen, og arbeider i takt med pennen, som har høy presisjon for å levere en enda bedre papiropplevelse.
Annonse
- Vår banebrytende skjermteknologi ligger så nærme papir at det er vanskelig å merke forskjell, mener Remarkable-sjefen.
Remarkable solgt 200.000 av det første skrivebrettet. Det er Wanberg selvfølgelig strålende fornøyd med, ikke minst fordi de kan bruke tilbakemeldingene fra kundene til å skaffe seg innsikt om hvordan neste generasjons Remarkable skulle bli. Prosjektet med å utvikle oppfølgeren har pågått i all hemmelighet de siste to årene.
- Vi har lyttet veldig aktivt til kundene, og lært mye, fastslår han.
En tilbakemelding fra brukerne var at de ønsket lenger batteritid. De ville helst ha en hel uke med tung bruk, Remarkable har svart med å gi nærmere to uker.
- Dette tok vi veldig på alvor. Vi bygde om hele det elektroniske designet, og byttet til komponenter som var både raskere og brukte mindre strøm. Det har gjort at batteritiden er tre ganger så lang som på Remarkable 1, påpeker gründeren.
Holder produksjonen i gang
Remarkable kjører nå i gang forhåndssalget, og brettene vil bli sendt ut til kjøperne i sommer.
- Dere er ikke redd for at lanseringen drukner i all informasjonen om viruskrisen?
- Vi er ikke så redde for det. Det er helt naturlig at verden fokuserer på viruset og det som skjer. Men det er også hyggelig med en solskinnshistorie oppi alt dette. Vi er et selskap som ikke lar oss knekke. Selv om vi nå har hjemmekontor, tar vi et skritt frem og viser det vi nå er så stolte over.
- Dere var jo blant de som kunne blitt berørt av den kinesiske nedstengingen. Hvordan har dere kunnet håndtere dette, uten at det har rammet dere?
- Kina var først ute, og var veldig strenge med tiltak. Meldingene fra underleverandørene er at de nå er på vei tilbake til normalen. Våre viktigste leverandører er «back on track», selv om de ikke har fullt 100 prosent på produksjonslinja.
Wanberg forteller at vareflyten også er mye mindre påvirket enn personflyten.
- Produksjonen er i gang, og logistikken fungerer relativt godt. Vi har klart oss uten de store utfordringene.
Vant med det uvante
For et selskap som til daglig jobber mye både digitalt og "remote", er det en ganske grei overgang. De har for eksempel ikke noe eget kontor i Kina, selv om produksjonen der er ekstremt viktig. Da går det i Skype.
- Vi klarer å bevare ganske mange av arbeidsmetodene våre nå fremover. Vi er jo ganske vant til å jobbe på denne måten.
- Som startup er man jo også mer vant til det oppstår endringer og uvante hendelser?
- Ja, vi har gått fra ti personer til hundre personer på kort tid. Vi er et relativt ungt miljø, med mange som synes dette er den foretrukne arbeidsmåten. Vi holder hjulene i gang, og så lenge ingen som jobber her eller noen av de nærmeste blir alvorlig syke, skal vi komme oss gjennom dette på en fin måte.
Wanberg understreker at de også har sluppet unna konsekvensene av at fysiske butikker blir eller kan bli rammet. Alt salg av papirbrettet er på nett.
Størst i USA
Selskapet hadde en omsetning på 365 millioner kroner i 2019, som er en vekst på 67% fra 2018. USA er det største markedet, etterfulgt av Storbritannia, Canada og Tyskland.
De hentet en solid slump med penger i fjor. Noe av det har gått til å utvikle det nye papirbrettet, men mye har gått til å videreutvikle selve softwaren, for å gi bedre brukeropplevelser og arbeidsflyt. Skrivebrettet kan konvertere håndskrevne notater til tekst og har en rekke smarte funksjoner som hjelper deg å organisere, dele og søke i dokumenter.