årsresultat

Remarkable økte omsetningen til 3,7 milliarder kroner

2023 endte med 400 millioner i driftsresultat for nettbrett-selskapet.

Remarkables administrerende direktør Phil Hess og gründer Magnus Wanberg.
Publisert Sist oppdatert

Skrivebrett-produsent Remakable fikk en omsetning på 338 millioner dollar i 2023, tilsvarende 3,7 milliarder kroner. 

Det er en økning fra 2022 på 27 prosent. Økningen skyldes primært en vellykket introduksjon av produktet i USA i andre halvår og økt satsing på salg gjennom flere kanaler. 

I fjerde kvartal 2023 hadde Remarkable solgt over to millioner nettbrett.

Ifølge årsregnskapet som ble offentliggjort i dag, økte kostnadene samtidig med 21 prosent. 

EBITDA (resultat før finanskostnader, skatt og av- og nedskrivninger) endte på rekordhøye 38 millioner dollar, tilsvarende 414 millioner kroner. Årsresultatet endte på 28 millioner dollar, tilsvarende 300 millioner kroner.

En grafisk fremstilling av regnskapet til Remarkable for 2023 (USD).

Bruttomarginen, altså andelen selskapey sitter igjen med etter å ha betalt for varekost, gikk fra 50 til 48 prosent.

Plussresultatet blir forklart delvis som følge av litt lavere kostnader innen markedsføring målt som andel av omsetningen, og økning i salget.

Ettersom Remarkable også sikret seg også et lån på en halv milliard norske kroner i fjor, har bankkontoen svulmet opp til en milliard kroner.

Ser økt konkurranse

Konsernsjef Phil Hess skriver i årsberetningen at det er sterk makroøkonomisk motvind innen forbrukerelektronikk-segmentet for tiden. Han trekker ellers frem økt konkurranse i kategorien papir-nettbrett. For å svare på utviklingen, har Remarkable igangsatt flere tiltak for å styrke produktet og tjenestene. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

For eksempel pekes det på at Remarkables ferske tastatur, Type Folio, er tatt godt imot av kundene.

Også den innledningsvis kontroversielle abonnementsløsningen Connect, som ble innført i 2021, kan vise til en vekst i de årlige gjentakende inntektene (ARR) etter en prisendring. Ved utgangen av 2023 hadde løsningen 700.000 abonnenter.