Hvert år utkommer Subscription Economy Index. Indeksen skal fange opp utviklingen for hundrevis av selskaper som har store deler av inntektene sine fra abonnement, enten det er SaaS, media, masseproduksjon, IoT, tjenester eller kommunikasjon.
De siste ti årene har indeksen vist en årlig vekst på 17,5 prosent, mens S&P500 ligger på 3,8 prosent per år.
Kortversjonen
Hva er saken? Selskaper som har gjentakende inntekter - gjerne fra en abonnementsmodell - har gjort det bedre enn de fleste andre de siste ti årene. Pandemien forsterket effekten med sterkt nysalg, og nå viser nye tall at abonnentene ser ut til å bli.
Hva er interessant? Churn-raten, andelen av omsetningen som til enhver tid faller fra, har gått betydelig ned de siste årene. SaaS-selskapene er fortsatt vekst-lederne.
Hvert år utkommer Subscription Economy Index. Indeksen skal fange opp utviklingen for hundrevis av selskaper som har store deler av inntektene sine fra abonnement, enten det er SaaS, media, masseproduksjon, IoT, tjenester eller kommunikasjon.
Annonse
De siste ti årene har indeksen vist en årlig vekst på 17,5 prosent, mens S&P500 ligger på 3,8 prosent per år.
Det var knyttet spenning til indeksen for 2021 ettersom flere av selskapene som i tidligere år har bidratt til sterkere vekst enn for de store selskapene i S&P500, som for eksempel Netflix, hadde mistet mye moment med gjenåpningen av samfunnet etter pandemien.
Utviklingen i selskaper som lever av abonnementsinntekter har slått S&P500-indeksen de siste ti årene.Kilde: Zuora
Fasiten er at abonnement-selskapene beholdt store deler av oppgangen også i 2021. Oppgangen er på 16,2 prosent fra året før, mens S&P500 økte med 12 prosent.
Annonse
Faktisk viser dataene at den samlede churnen en sterk forbedring med 14 prosent.
Churn måles som tapet av omsetning i perioden som andel av omsetning ved inngang til perioden.
Mens årlig churn for alle selskapene samlet lå på 6,1 i 2018, 6,5 i 2019 og 6,3 prosent i 2020, falt den til 5,4 i 2021.
President i Subscribed Institute, Amy Konary, uttalte til nettstedet Inc.com at churn-raten viser tegn til at abonnementsøkonomien har modnet og at selskapene er i ferd med å bli svært gode til å gi kundene det de vil ha for å holde på abonnementet sitt.
Annonse
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
SaaS fortsatt med sterkest vekst
Fortsatt er et SaaS-selskapene som leder an med den sterkeste veksten. Sammenlignet med andre industrier og forretningsmodeller økte forskjellene under pandemien. SaaS-selsakpene i indeksen har hatt en årlig omsetningvekst på 19,4 prosent de siste fire årene, og 16,2 prosent det siste året.
Annonse
Lukrativt å selge til alle
I rapporten som følger med indeksen vises det til at mens både B2B og Enterprise har vist god vekst, blekner det sammenlignet med B2Every. Docusign er et eksempel på det siste. Selskapene som selger til alle, har naturlig nok det største markedet å rette seg mot og omsetningen er nå 3 ganger høyere enn i 2017, mens de andre segmentene har doblet seg i samme periode.
Det gjenstår å se om veksten fortsetter. Da Netflix presenterte tall for q4 i slutten av januar, var det ikke churn, men nysalget som skuffet investorene. Aksjekursen stupte med 25 prosent på en dag etter antallet nye abonnenter kom inn på 8,3 millioner i stedet for 8,5 millioner for kvartalet. Totalt har Netflix 220 abonnenter. En relativt marginal bom på guidingen ville normalt ikke gitt så store utslag, men Netflix meldte også om 10 prosent høyere priser i januar, så en del av fallet kan knyttes til forventninger til nysalget fremover.