Funding

Sanity trengte egentlig ikke penger, men da denne superstartupen ville investere, var det umulig å si nei

Det norske Silicon Valley-selskapet hadde så vidt begynt å bruke pengene fra fjorårets kjemperunde på over 300 millioner kroner, men sa likevel ja da en av verdens største e-handelsplattformer Shopify fridde.

Sanity-gründerne fr.v Even Westvang, Simen Svale Skogsrud, Magnus K. Hillestad og Øyvind Rostad har fått inn en tungvekter på eiersiden.
Publisert Sist oppdatert

Det er administrerende direktør og medgründer Magnus Hillestad som avslører den nye storeieren i et blogginnlegg på Sanitys hjemmesider.

«Vi er glade for å dele at vi i dag har inngått et strategisk partnerskap med Shopify, og at Shopify har gjort en betydelig investering i Sanity», skriver Hillestad.

«Dette er en validering av hvor langt teknologien vår har kommet og hvor strategisk viktig innhold er for fremtidens e-handel. Vi er den første og eneste investeringen Shopify har gjort i en innholdsplattform», fortsetter han.

Ukjent beløp

Hvor stort beløp Shopify investerer, skriver Hillestad ikke noe om, men han er tydelig på at dette ikke var en finansieringsrunde av vanlig art.

I fjor sommer gjennomførte selskapet en serie B-runde og fikk inn 39 millioner dollar, cirka 335 millioner kroner. Blant investorene var investeringsfondet Iconiq Capital, som har et familiekontor som forvalter pengene til Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg, Twitter-sjef Jack Dorsey og Linkedin-gründer Reid Hoffman.

«Vi var allerede godt kapitalisert og hadde knapt begynt å bruke midlene fra vår serie B-runde. Denne investeringen vil hjelpe oss å fortsette å tenke større», skriver Sanity-sjefen.

Investor-yndling

Siden Øyvind Rostad, Even Westvang, Magnus Hillestad og Simen Svale Skogsrud, startet Sanity i 2017, som en spinnout av IT-konsulent-selskapet Bengler, har de hentet totalt litt over 50 millioner dollar. En lang rekke kjente norske investorer kom inn tidlig i selskapet.

I den første runden på ni millioner kroner fikk selskapet inn Trond Riiber Knudsen, Bakken og Bæck, Andreas Thorsheim i Otovo, Edvard Engesæth i Nurx, Wilhelm Joys Andersen i Propr, Thomas C. Holst fra Huddly og Øyvind Grotmol fra Exabel på eiersiden.

I den neste på 20 millioner kroner kom blant annet Alliance Ventures og den amerikanske akseleratoren og tidligfaseinvestoren Heavybit inn på eiersiden. Sistnevnte hadde et krav for å investere – at Sanity måtte opprette doble hovedkontor i San Francisco og Oslo og var dermed sterkt bidragende til at Sanity etablerte seg i Silicon Valley.

«Hodeløs» innholdsdistribusjon

Sanitys produkt er en plattform for distribusjon av innhold på tvers av plattformer som nettsider, apper og bøker, såkalt «headless CMS». Selskapets plattform kan brukes både til redaksjonelt innhold og til e-handel.

Og det er selvfølgelig det siste som er aktuelt i samarbeidet med Shopify. Det startet i fjor da Sanity fikk i oppdrag av Shopify å lage innholdsapplikasjonen til et nytt økosystem for utviklere som e- handelsgiganten var i ferd med å utvikle.

«Som følgere og fans av Shopify i mange år, hadde vi vært nysgjerrige på hvordan de ville nærme seg den pågående utviklingen av nett-teknologier. Etter hvert som vi lærte mer om initiativet, ble vi stadig mer ivrige etter å støtte dem, da vi så at de lå tett opp mot vår egen visjon for fremtiden», skriver Hillestad i innlegget.

Nytt produkt lansert i forrige uke

Sluttresultatet ble lansert i forrige uke da Shopify sin nye e-handelstack med plattformen Oxygen og rammeverket Hydrogen. Samtidig ble appen Sanity Connect for Shopify lansert som den eneste CMS-integrasjonen i appbutikken til Hydrogen.

I dag har Sanitys plattform av nesten 200.000 brukere. Antallet bedrifter som bruker plattform teller i tusener og mer enn 100 store bedrifter bruker Sanity-plattformen. AT&T, Unilever, Burger King, New York Times og Spotify er noen av disse. Av kjente norske selskaper på kundelisten kan nevnes Nav, XXL, Get, Ruter og NRK.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*