Flexspace-teamet i Oslo: F.v. administrerende direktør Michael Angelo Justiniano, intern Simen Strandos og salgssjef Jens Rask-Jensen.

Satser på fleksible kontorer etter pandemien: Flexspace vil inn i 12 nye markeder på 12 måneder

Oppstartsselskapet Flexspace vil bruke gjenåpningen av Europa til å ekspandere kraftig - og firedobler verdivurderingen i planlagt emisjon.

Publisert

Flexspace ble i fjor etablert av eiendom- og proptech-profilen Salman Saeed, som har erfaring fra den europeiske ekspansjonen til WeWork og i dag er regiondirektør for Skanska i Oslo. Oppstartsbedriften har utviklet en tjeneste som matcher mindre bedrifter med fleksible kontorløsninger.

Siden Shifter skrev om startupen første gang før jul 2020, har den utvidet til Amsterdam i samarbeid med den nederlandske næringsmegleren 1530 Real Estate B.V. På den tiden har selskapet formidlet kontorer til 30 selskaper, omsatt for 2,2 millioner kroner, og har ytterligere 2,5 millioner kroner i pipeline.

Resultatet av den innledende driftsperioden har vært så god at selskapet nå tråkker gassen i bånn. I løpet av de neste 12 månedene planlegger Flexspace å utvide til mellom åtte og 12 nye europeiske markeder.

– Selv etter kort tid og med vanskelige markedsvilkår har vi bevist at det er etterspørsel for våre tjenester, sier nyansatt administrerende direktør Michael Angelo Justiniano.

Firedobler prisen

Flexspace mener å se en tydelig trend i at flere og større selskaper etterspør fleksible kontorlokaler, både på grunn av fleksible vilkår og fordi dagens arbeidskraft etterspør et annerledes arbeidsmiljø enn før.

Ifølge en pressemelding er selskapet nå i ferd med med å sluttføre markedsanalyser i samarbeid med «ledende analysemiljøer i Europa», som skal bidra til å identifisere og prioritere hvilke land de skal utvide til.

For å få fart på planene, skal Flexspace nå gjennomføre en emisjon. Selskapet hentet også ekstern kapital i fjor. Med den overtegnede kapitalinnhentingen på 2,2 millioner kroner til en prising på 25 millioner kroner, kom blant andre Max Hofer (CFO i Infront) og Ole-Martin Brekke (Strategidirektør i Telenor) inn. Fra før var Jannik Woxholth, tidligere Managing Director i Katapult Accelerator, og Unloc-gründer Kris Riise på eiersiden.

Denne gangen vil selskapet hente mellom 10-15 millioner kroner. Prisingen er ikke spikret, men selskapet tar foreløpig sikte på mellom 80 og 100 millioner kroner.

I tillegg har Flexspace søkt Innovasjon Norge om kommersialiseringstilskudd.