Savner eksamensoppgaver i koding: – Får forespørsler fra både foreldre og lærere om hva som skal skje
Codeandgo og Learnlink har preppet både elever og lærere til koding før høsten. Nå er de spente på hva som kommer i den nye læreplanen.
Codeandgo og Learnlink har preppet både elever og lærere til koding før høsten. Nå er de spente på hva som kommer i den nye læreplanen.
Codeandgo ble startet av Urte Sniaukstaite og Quentin Mennecart i fjor. Konseptet går ut på å lære barn om programmering og koding gjennom fysiske kurs. Da krisen var i ferd med å velte startupen i vår, kom Learnlink til unnsetning med en plattform for å gjøre alle kodekursene digitale. I tillegg stilte selskapet med lærere.
Gjennom sommeren har de to selskapene arrangert flust med både digitale og fysiske kurs.
Savner eksamensoppgaver
– Det har gått fantastisk. Vi har hatt fulle kurs, og videreutviklet kursene. Nå har vi hatt flere fysiske kurs i hvordan man koder spill i Roblox Studio (spillplattform hvor man kan lage sine egne spill, red.anm.), forteller Sniaukstaite.
Til høsten kommer den nye læreplanen hvor programmering og algoritmisk tenkning blir implementert i fire fag: Matte, naturfag, kunst og håndverk og musikk. CEO i Learnlink, Jonas Hyllseth Ryen forteller at de har fått flere forespørsler fra både foreldre og Learnlink-lærere om den nye læreplanen.
– For oss er det en stor fordel. For det er veldig få lærere i skolen som er forberedt på den nye planen, og det rår mye usikkerhet. Så vi har kurset alle våre lærere i koding, forteller han.
Og begge påpeker at det er knyttet mye usikkerhet rundt hva elevene skal lære i praksis.
– Det er for det meste overordnet, beskrivelser av hvilke konsepter de skal forstå, og veldig lite om hvordan de skal forstå det. Hvis vi hadde fått eksamensoppgaver knyttet til det, hadde det vært mye lettere for oss å vite hva vi kan gjøre for å hjelpe barna på veien, forteller Sniaukstaite.
Voksne kan miste kontrollen
Hun er litt redd for at barn med interesse for koding vil falle av.
– Det vi vet er at i skolen skal de bruke Scratch. Ikke noe vondt om scratch, men hvis man har stor interesse for koding, vil det kanskje bli litt kjedelig.
Hun sier hun er spent på hvordan samspillet mellom lærere og elever vil bli.
– Når disse elevene kommer på skolen og viser lærerne at de har kodet hele spill, blir det interessant å se hvordan det blir mottatt. For det er nok mer avansert enn hva de lærer hele året på skolen.
– Vår jobb er å hjelpe elever som sliter med motivasjon og mestringsfølelse. Spørreundersøkelser viser at bare noen få prosent av lærerne har en plan for hvordan de skal undervise programmering. Av erfaring vet vi at det kommer til å være elever som faller av når læreren er usikker, og vi står klare til å følge opp disse elevene, sier Hyllseth Ryen.
Han forteller at Learnlink den siste tiden har lært opp lærerne på plattformen i hvordan man skal takle utfordringen.
– Vi gleder oss også til å bistå lærere der vi kan, på samme måte som da vi hjalp 2000 lærere da skolene stengte under Koronakrisen denne våren.
Mødre trenger jentekurs
Målet for sommeren var å ha 160 barn på kurs. Selskapene nådde fint målet, men de innså et problem. Jentene uteble.
– Vi startet med 35 barn i fire klasser. Men med bare to jenter.
Mot slutten av sommeren satt det 18 jenter fordelt på to kurs i klasserommene.
– Trengs det egne jentekurs?
– Vi tror mødre trenger jentekurs. De er mer betrygget av at det bare er jenter. I tillegg synes jenter det er kult å møte likesinnede jenter med samme interesser. De får et samhold, sier Sniaukstaite og legger til:
– Men det trengs også blandet-kurs. Fordi da roer de hverandre ned. Jentene stresser mindre over de små pirkefeilene, og guttene blir mindre utagerende. Samtidig er det nok mange jenter som ikke tenker over at de kan lage spill.
Hun mener det er trist.
– I Roblox er det halvparten jenter og gutter som spiller. Så da burde det være det samme på kurset.
Selskapene mener også det er en fordel å ha unge lærere.
– De lærerne vi har fått låne fra Learnlink er unge voksne. De er unge nok til at barna ser opp til dem. De studerer på NTNU, de skal bli ingeniører. De er litt stereotypisk kule lærere. Og da blir det kult å lære om koding, sier Sniaukstaite.
Utover høsten skal selskapene fortsette med kurs etter skoletid.
– I tillegg er vi i ferd med å utvikle et kurs for lærere og ledere i Aktivitetsskolen i Oslo, for å videreutdanne de som kunne tenkt seg å implementere våre metoder i utdanningen, sier hun.