Rune Røsten i Schibsted Growth og Nadir Nalbant i Homely.
Foto: Schibsted.
Schibsted investerer i seriegründers boligalarm-selskap
Verdsettes til 100 millioner kroner etter ett års drift.
– Jeg har fulgt ham siden han startet mobilselskapet Sense for over 15 år siden. Nalbant er en dyktig gründer og har hatt flere vellykkede exit bak seg. Vi tror han har noe å fare med i sitt nye selskap, sier Rune Røsten, daglig leder i Schibsted Growth Norge til DN, om seriegründer Nadir Nalbant.
Schibsted går nå inn på eiersiden i boligalarm-selskapet hans Homely og investerer 12 millioner kroner for en eierandel på 12 prosent. Det priser selskapet, som ble opprettet i 2018, til 100 millioner kroner.
Verdiforslaget er å tilby boligalarm til 99 kroner i måneden gjennom å unngå fordryrende mellomledd som dørselgere og montører. Ifølge en pressemelding fra Schibsted, har dagens markedsledere innen boligalarm priser på mellom 400 og 500 kroner i mnd.
– Vi kan tilby markedets billigste boligalarm, men når det gjelder sikkerheten er vi kompromissløse. Ved å ta i bruk en moderne teknologiplattform med smarthjem-funksjonalitet kan vi ivareta sikringen mot brann og innbrudd på en smartere og rimeligere måte. Vårt system kommuniserer med en døgnbemannet alarmstasjon, og vi er tilknyttet vaktselskap over hele landet, sier Nadir Nalbant, gründer og styreleder i Homely i en pressemelding.
– Homely er et godt eksempel på hva vi i Schibsted ser etter, når vi vurderer selskaper vi kan investere i og vokse sammen med. Nadir Nalbant er en lidenskapelig gründer, med verdier vi deler, og vi investerer minst like mye i mennesker som i produkt og teknologi. Homely har også et verdiforslag som er veldig attraktivt. I dag er det kun 20 prosent av alle husstander i Norge som har boligalarm. Potensialet for at enda flere skal føle seg trygge er med andre ord stort, sier Rune Røsten, daglig leder i Schibsted Growth Norge.