rekruttering
Schibsted investerer i svensk startup som snur opp ned på rekrutteringen
Schibsted Ventures går inn i det svenske selskapet Demando som har utviklet en plattform for passiv rekruttering av teknologi- og IT-kompetanse.
Det har i flere år vært en trend at arbeidstakere blir mer åpne for å gå i dialog med potensielt nye arbeidsgivere selv om man ikke aktivt søker jobb.
I dag annonserer Schibsted at de går inn på eiersiden i rekrutteringsselskapet som holder til i Stockholm. Selskapet har utviklet en plattform for såkalt passiv rekruttering. Dette innebærer at virksomhetene kan søke etter passende kandidater i stedet for at kandidater søker på ledige jobber.
På Demandos nettbaserte plattformer er kandidatene anonymisert, og arbeidsgivere på jakt spesifikk teknologikompetanse kan proaktivt identifisere og kontakte potensielle kandidater basert på deres ferdigheter, erfaring eller profil.
Virksomhetene kan på sin side legge ut jobbannonser, og dermed er Demandos plattform nyttig for alle involverte i rekrutteringsprosessen. Siden oppstarten i 2015 har de bistått i titusenvis av ansettelsesprosesser.
Schibsted investerer 7.3 millioner svenske kroner i en emisjonsrunde som henter til sammen 10,3 millioner svenske kroner. De andre eierne er svenske engleinvestorer og gründere i Demando.
CEO i Demando Mathias Deljerud Hamlin, mener Schibsted Ventures er en god match for selskapet.
– Schibsted er en av Nordens viktigste aktører innen rekruttering gjennom sine markedsplasser som FINN i Norge og Blocket i Sverige, og har et nettverk som er utrolig spennende for oss. Samtidig representerer vi noe Schibsted ikke har i sin portefølje, og potensialet for strategisk samarbeid er stort.
Vil headhuntes
Hamlin viser til en en undersøkelse fra YouGov i Sverige som viser at 64 prosent av kandidatene som er i jobb, faktisk ønsker å bli headhuntet.
– Vi vet også at om lag 80 prosent er åpne for nye muligheter, sier han.
Hamlin forteller at det Demando gjør er å sette dette passive jobbmarkedet i system, og på den måten bidra til at selskapene får flere gode kandidater å velge mellom.
– Med over 50 000 registrerte kandidater som er voksende får vi stadig bekreftelse på at kandidatene virkelig lengter etter et alternativ til de tradisjonelle måtene å bytte jobb på. Vi ser unødvendige barrierer i arbeidsmarkedet, og kandidatene setter pris på å kunne være både anonyme og passive - men likevel utforske det markedet har å tilby.
Pontus Ogebjer er Investment Manager i Schibsted Ventures, og mener det svenske selskapet Demando passer godt i den profilen av selskaper Schibsted ønsker å investere i. Han er imponert av hva de gründerne har fått til de siste årene med en trend som har vært i løpende utvikling.
– Fremtidens jobbmarked er et strategisk satsingsområde for Schibsted gjennom våre markedsplasser, og økningen i passiv rekruttering er en trend vi har sett på som spesielt spennende. Demando er en av svært få aktører som har knekket koden på dette området, og leverer en tjeneste som både arbeidstagere og arbeidsgivere er fornøyd med.
(For ordens skyld Schibsted har en majoritetspost i Shifter).