karriere

Schibsted-profilen hopper av. Skal utfordre bransje med galopperende priser i ny sjefsrolle

– Noen ganger bør man tørre å hoppe, sier påtroppende Petrus-sjef Mari-Marthe Aamold. Hun var sist daglig leder i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

– Det kjennes merkelig å slutte i Schibsted, det som har kjentes som hjem, sier Mari-Marthe Aamold, ny daglig leder i Petrus.
Publisert Sist oppdatert

Petrus tilbyr veterinærtjenester for hund og katt, og det fire år gamle Askeladden-selskapet har foreløpig etablert tre klinikker i Oslo-området.

Nå trer Mari-Marthe Aamold inn som daglig leder. 

– Etter åtte år i Schibsted var det på tide å prøve noe helt annet. Det kjennes merkelig å slutte i Schibsted, det som har kjentes som hjem. Men noen ganger bør man kanskje tørre å hoppe litt, ta med seg begge beina, og håpe at det går fint, sier hun. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Aamold er utdannet ved Norges Handelshøyskole og London School of Economics.

Etter studiene startet hun som trainee i Schibsted, og den siste perioden i medieselskapet var hun daglig leder og økonomidirektør i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad

– Vi skal gjøre veterinærtjenestene rimeligere og mer tilgjengelige for folk, sier Mari-Marthe Aamold, ny daglig leder i Petrus.

– I min forrige jobb skrev jeg aldri sakene, eller holdt på med de undersøkende prosjektene, men fant mye mening i å jobbe med rammevilkårene, organisasjonen og det kommersielle, som gjør samfunnsoppdraget mulig å gjennomføre, sier Aamold.

På lik linje har hun tenkt til å holde seg langt unna operasjonsbordene i klinikken. 

– Men jeg skal jobbe for at både dyreeierne og dyrene vi behandler, får det de trenger uten at det skal koste skjorta, sier den påtroppende sjefen. 

Aamold viser videre til Facebook-gruppen «Veterinæropprøret», som ifølge henne ble etablert som et svar på galopperende priser i deler av veterinærbransjen. 

Gruppen bikker snart 30.000 medlemmer. 

Mari-Marthe Aamold har alltid vært glad i dyr. Nå skal hun utfordre veterinærbransjen.

– Jeg skjønner godt at mange er forbannet. Det er mye engasjement der ute. Jeg er motivert for å utfordre hegemoniet til de største kjedene, sier Aamold.

– Vi skal gjøre veterinærtjenestene rimeligere og mer tilgjengelige for folk, uten at det skal gå på akkord med kvaliteten, sier hun - og tross store kjeder, mener hun det er plass til å vokse Petrus. 

– Vi er spesialisert på hund og katt, har ikke resepsjonist, gjør booking digitalt og sørger for lite ledig kapasitet. Det gjør at vi kan ha rettferdige og mer fornuftige priser. 

Økte inntektene med over 60 prosent i fjor

Regnskapstall viser at Petrus omsatte for 11,9 millioner kroner i 2023, en vekst på 60 prosent sammenliknet med 2022. Resultatet før skatt endte på minus 4,6 millioner kroner. 

– Vi øker inntektene videre i 2024. Planen er å bygge flere klinikker i årene som kommer, samtidig som vi styrker lønnsomheten, sier Aamold. 

Petrus ble i 2022 verdsatt til 83 millioner kroner i forbindelse med en kapitalinnhenting på 8,5 millioner kroner, ifølge Finansavisen. Aamold investerte selv i emisjonen den gang og vil i forbindelse med den nye jobben få opsjoner på aksjer i selskapet, opplyser hun.