Rune Røsten er sjef for investeringsselskapet Schibsted Vekst.
Rune Røsten er sjef for investeringsselskapet Schibsted Vekst.

Schibsted strammer grepet om det digitale bruktmarkedet: Satser nye millioner på delingstjeneste

Fyller opp kassa til svenske Hygglo med 9 millioner for å akselerere i Norge. – Man skal endre noen brukervaner, og det er ikke gjort på 1-2-3, sier investeringssjef i Schibsted.

Publisert Sist oppdatert

Ett år etter at svenske Hygglo, markedsplassen for privatleie av ting og tang, kjøpte det tilsvarende norske konseptet Leieting.no, fyller selskapet opp kassa med 9 millioner kroner til ekspansjon i Norge.

Emisjonen er ledet av hovedaksjonær Schibsted, men 10 engleinvestorer og brukere av tjenesten har også spyttet inn penger i selskapet. Deriblant to av investorene som i sin tid ga Leieting.no vinger gjennom en folkefinansieringskampanje.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

SCHIBSTED VEKST AS

Schibsted Vekst investerer i digitale selskaper som hjelper gründerne med å etablere produkter, skalere virksomhetene sine internasjonalt og maksimere veksten

Les mer om selskapet her

OSLO

Rune Røsten

6-10

  • SCHIBSTED NORGE AS
  • Tilväxtmedier Ab Schibsted
  • SCHIBSTED ASA
Se hele selskapsprofilen

– Vi ser klare synergier mellom Hygglo og flere av våre andre investeringer. Folk er opptatt av miljøet. Mange foretrekker for eksempel å kjøpe brukt, noe blant annet Finn.no et godt eksempel på. Hygglo gir folk mulighet til å leie ting de ikke nødvendigvis trenger å eie selv. Det er med på å styrke delingsøkonomien, sier investeringssjef i Schibsted Growth, Rune Røsten.

Satser i Norge

Hygglo har i dag mer enn 38.000 ting til leie på plattformen, fordelt på mer enn 1000 kategorier. Selskapet tar 20 prosent av beløpet i en transaksjon, resten går til utleier. Blant annet er kamera og filmutstyr populære leieobjekter - hageutstyr, friluftsutstyr, tilhengere, og verktøy likeså.

Under coronakrisen har konseptet fått en «boost» på mange områder, ifølge selskapet: den nye hjemmetilværelsen har økt brukernes appetitt for særlig verktøy til oppussing og toppturutstyr.

– Kvaliteten på plattformen er bra, og nå kommer vekstperioden. Merkenavnet er ikke så kjent i Norge, så det er mye å gjøre, sier Hygglo-sjef Ola Degerfors.

– Gjennom vår tjeneste ønsker vi å vise folk at det ofte kan lønne seg å leie, heller enn å kjøpe nytt. Vi gleder oss til å satse videre i det norske markedet.

Ola Degerfors, daglig leder i Hygglo.
Ola Degerfors, daglig leder i Hygglo.

Fakta: Hygglo

  • Hygglo er en utleietjeneste hvor privatpersoner kan leie ting av hverandre. Selskapet ble startet i Sverige i 2016, og har det enkle mottoet: «Ting skal brukes».
  • Via Hygglo kan man både leie ut de tingene man ikke bruker hver dag, samt selv leie ting som trengs - når de trengs.
  • I 2019 kjøpte Hygglo det norske selskapet Leieting.no, med omtrent tilsvarende konsept.
  • Hygglo har i dag omtrent 120.000 brukere

Strategiske partnere

Gründeren beskriver Schibsted som en «strategisk interessant eier», blant annet på grunn av den sterke porteføljen med Finn.no og svenske Blocket, som «eier» bruktmarkedet når det kommer til kjøp og salg.

– Og de ser oss nok som interessant på grunn av nærhet til eksempelvis Finn. Men vi har ingen avtale per nå om et samarbeid, det er ingen konkrete planer. Men fra vår side er det absolutt et håp om å gjøre noe spennende sammen.

Røsten i Schibsted Growth er ikke avvisende til ideen om samarbeid på tvers av bruktmarkedsplattformene i porteføljen, men understreker at det ikke er tema med det første.

– Nå skal vi støtte dem med kunnskap og markedsføring, slik at de kan lykkes, sier han.

– Dere så godt som eier allerede bruktmarkedet gjennom andre aktører. Hvorfor er Hygglo interessant nok til å følge opp med millioner?

– Det har vært flere aktører som har prøvd seg i dette markedet, men Hygglo har vært en av de som har markert seg i det svenske markedet. Man skal endre noen brukervaner, og det er ikke gjort på 1-2-3. Det handler om å bygge både etterspørsel og tilbud. Tilbudssiden er ganske kurant i dette segmentet, det ser ut til å gjelde Nabobil til eksempel. Det er ikke så vanskelig å få folk til å leie ut. Å få folk til å leie, er mer krevende, sier han, og utdyper:

– Det er lettere å gå til Biltema og Clas Ohlson. Men å leie er mer i tråd med hvordan man bør opptre i dagens samfunn, hvor gjenbruk og bærekraft bør stå høyt på agendaen. Vi håper at dette vil bidra til det. Så får vi se om vi lykkes.

– Hvorfor oppfordrer dere ikke heller til å bygge inn dette i en stor og etablert aktør som Finn.no, som dere også eier?

– Jeg tror at når man skal bryte ny mark og endre vaner, er det bedre å gjøre det gjennom en startup. Fordelen med Finn er at de kan gi veldig stor distribusjon. Ulempen er at en slik tjeneste vil være veldig liten i starten. Da er det vanskelig å få fullt fokus. Sånn tenker vi med alle startupene vi går inn i i Schibsted. Vi satser på små speedbåter som skal bevege seg raskere enn tankskipene.

– Hva er ambisjonen deres for det skandinaviske bruktmarkedet?

– Dette er ett av flere ulike initiativ. Vi vet ikke hvordan dette vil gå. Sikkert både litt frem og tilbake. Jeg ser det mer som evolusjon enn noe annet. Vi prøver å eksperimentere med ulike ting. Men her har gründeren prøvd seg før, og vet godt hva som er metoden for å lykkes. Det er viktig for oss.

Driver for deling

Brukermassen i Hygglo økte svakt gjennom fjoråret, samtidig som selskapet bygde en helt ny plattform basert på det beste fra den norske og svenske løsningen. I dag er omtrent 120.000 brukere registrert, og så langt i år er 4000 transaksjoner gjennomført. Det er 200 prosent økning fra samme tidspunkt i fjor. Og nå står sommeren, som er høysesong for leie- og utleie, for døra. Allerede når kalenderen viser august håper selskapet å ha passert 10.000 transaksjoner. Målet for brukervekst målt år mot år, er 1,5 til 2-ganger'n.

– Nå er vi «biased», men det er vår absolutte overbevisning at man på sikt kommer til å se at folk blir mer opptatt av miljøspørsmål, hva vi faktisk trenger og ikke, og at det kommer til å drive frem mer deling, sier Degerfors.

Corona-effekten

Gründeren forteller om en turbulent mars måned, med kraftig nedgang da ulike coronatiltak ble iverksatt i Norge.

– Umiddelbart gikk vi ned ganske kraftig. Vi tapte ganske mange transaksjoner de to siste ukene i mars. Men i hele april var det veldig bra, og det vi så var at det kom flere bookinger i helt andre kategorier enn normalt. Det var veldig tydelig at man renoverte og fikset i hagen. Og en del i Norge gikk nok også en del på topptur i nærområdet.

Samtidig er det noen som har forsvunnet helt.

– På denne tiden pleier det å være populært med photobooths, partytelt og røykmaskiner. Det er på null nå. Det samme gjelder barnevogner for reiser, takbokser, og slike ting.

Totalt har antallet transaksjoner steget med nesten 200 prosent sammenlignet med fjoråret, og nesten 100 prosent fra mars i år. Det gir grunn til optimisme for sommermånedene som kommer.

– Vi tror vi kommer til å se flere kortsiktige transaksjoner. Flere kommer til å ville padle kajakk i to dager. Men på grunn av reiserestriksjoner kan det samtidig hende at vi får færre av de store, langsiktige transaksjonene, som én uke med motorsykkel, sier han.

Powered by Labrador CMS