Teknologileverandøren til Helthjem satser 16 millioner kroner på kunstig intelligens.
Teknologileverandøren til Helthjem satser 16 millioner kroner på kunstig intelligens.

Schibsted-teknologi fikk 16 millioner offentlige kroner: Skal utvikle AI-tech med Sintef

Teknologileverandøren Distribution Innovation satser på optimalisering av hjemlevering ved hjelp av kunstig intelligens.

Publisert Sist oppdatert

Distribution Innovation, som blant annet står bak teknologien til Helthjem og Morgenlevering, har fått 16 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

Tildelingen er en del av en større offentlig teknologisatsing rettet mot transportbransjen. Distribution Innovation (DI) mottok den maksimale finansielle støtten mulig for prosjektet.

Nå går selskapet, som er eid av Schibsted og Amedia, sammen med Sintef for å utvikle ny teknologi ved hjelp av kunstig intelligens.

– Dette er et prosjekt som kommer til å forandre norsk distribusjon fremover, sier administrerende direktør i DI, Torbjørn Aamodt.

Optimale kjøreruter

Prosjektet tar sikte på å tilrettelegge for en økning i sirkulær økonomi, ved å forbedre hjemlevering, retur fra døren, og pakker sendt mellom privatpersoner.

Et av målene med prosjektet er å optimalisere kjørerutene og dermed minimere Co2-utslipp og unødvendig ressursbruk.

– Netthandel og logistikk er i konstant utvikling, og støtten vi mottar vil i samarbeid med Sintef bidra til å utvikle nye plattformer som møter våre samfunns- og bærekraftsmål, sier Aamodt.

Internasjonale ambisjoner

Distribution Innovation eies 60 prosent av Schibsted og 40 prosent av Amedia. Amedia Distribusjon er eier og kundepartner i prosjektet.

Siden oppstarten i 2001 har selskapet utviklet teknologi og tjenester for distribusjon og logistikk, og tar hånd om teknologien fra bestilling til levering, for blant annet Helthjem-nettverket, Morgenlevering og flere andre selskaper i Norge, Sverige og Finland.

Ifølge den ferske årsrapporten til Schibsted var det denne typen tjenester som løftet vekstporteføljen i fjor.

– Vi ser også for oss å gjøre teknologien tilgjengelig internasjonalt, og tror dette vil komme både oss og resten av samfunnet til gode, sier Aamodt om produktene de planlegger å utvikle.

Prosjektet har planlagt oppstart i begynnelsen av 2021, med ferdigstilling i 2023.

Større ramme

Totalt har Forskningsrådet og Innovasjon Norge delt ut 75 millioner kroner til mobilitetsprosjekter gjennom innovasjonsprosjektet Pilot-T.

Andre eksempler på prosjekter som har fått midler fra ordningen, er Ferdia, som vil lage en slags hybrid av Kickstarter og Uber for turbussbransjen, og Urban Sharing, bysykkelplattformen som sliter tungt for tiden.

Regjeringen er tilsynelatende fornøyd med pengebruken, og doblet i forrige uke tildelingen til Pilot-T gjennom Ny nasjonal transportplan.