CEO Martin Nerstad (t.v.) og CTO Ronald Griffin i SEEN
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Seen henter 18 millioner: Kahoot-investor blir ny storeier
Videoteknologi-selskapet får Datum inn på eiersiden.
Seen hadde hatt stor suksess med videoer for Petter Stordalen og Arbeiderpartiets valgkamp-apparat, og hadde en rekke nye kunder på gang, særlig inn mot eventbransjen. Så kom pandemien.
Da Shifter møtte administrerende direktør Martin Nerstad og gründer og CTO Ronald Griffin i sommer, fortalte de om en ruglete reise , men at selskapet nå hadde fått fart på inntektene for alvor. Mange av investorene i en nært forestående emisjon var også på plass.
Denne uken kom nyheten om at investeringsrunden på 18 millioner er helt i land, med både nye og eksisterende investorer. I en artikkel i Finansavisen går det frem at Jan Haudmann-Andersens investeringsselskap Datum blir ny storeier. Haudemann-Andersen er kjent for litt av hvert, men i startup-sammenheng er han mest kjent for å ha tjent store penger på å være tidlig inne i Kahoot. I tillegg har Haudemann-Andersen investert i selskaper som Vaccibody og Techstep.
Seen ble startet av Ronald Griffin i 2017. E24-direktør Nerstad ble hentet inn som ny sjef, da Petter Stordalens kommunikasjonsbyrå Storm Communications kjøpte majoriteten i selskapet for to år siden.
Selskapets egenutviklede teknologi skaper personifiserte videoløsninger, som brukes i den digitale kundedialogen av mange av Nordens ledende merkevare, blant andre Coop, Nordic Choice Hotels, DNB og XXL.
I høst har teknologien nok en gang vært å se i bruk i Arbeiderpartiets personifiserte valgkampvideoer. Partiet brukte teknologien også i kommunevalgkampen i 2019.
Haudemann-Andersens Datum blir sittende med 15 prosent av aksjene, mens Storm Communications ender på rundt 30 prosent eierandel etter emisjonen, ifølge Finansavisen.