– Det er veldig gøy at vi har lyktes å finne en
strategisk industriell eier, som blir et godt hjem for Beaufort Solutions, sier
Vidar Aksland, daglig leder i Finstart Nordic og frem til helt nylig også
styreleder i Beaufort Solutions.
Selskapet som leverer antihvitvaskingstjenester ble denne uken kjøpt opp av BankID BankAxept.
– Det er veldig gøy at vi har lyktes å finne en
strategisk industriell eier, som blir et godt hjem for Beaufort Solutions, sier
Vidar Aksland, daglig leder i Finstart Nordic og frem til helt nylig også
styreleder i Beaufort Solutions.
Selskapet som leverer antihvitvaskingstjenester ble denne uken kjøpt opp av BankID BankAxept.
Skulle lage selskaper av ideer
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Da Sparebank 1 SR-Bank i 2017 satte av 300 millioner kroner
og etablerte Finstart Nordic var målet todelt. Dels skulle man investere i eksterne
selskaper av strategisk interesse for banken, dels skulle pengene satses på
Oppstartsfabrikken, der egne ideer skulle utvikles og raffineres til å bli egne
selskaper.
Å bygge selskaper basert på egen idéutvikling viste seg å
være vanskeligere enn antatt. Ett år ut i pandemien, våren 2021, var det slutt
på satsingen.
– Erfaringen vi har gjort med Oppstartsfabrikken siden
starten, er at vi må spille på gründerdrivkraften hos dem som har jobbet med en
idé over tid og investere i slike selskaper, heller enn å bygge dem fra bunn
selv, sa Aksland til Shifter den gang.
Startet i 2019
Men en idé hadde allerede klart å vokse seg sterk nok til å stå
på egne ben. Et saksbehandlingssystem for små og mellomstore bedrifter som er
lovpålagt å utføre antihvitvaskingsjekk i kundekontrollen, viste seg være verdt
å ta videre.
Beaufort Solutions ble opprettet som eget selskap i 2019. De
første årene var det både heleid og driftet av Finstart Nordic. Etter hvert kom
det inn eksterne investorer, som Stavanger-baserte TD Veen og Andenes Ventures og omtrent samtidig ble den nåværende sjefen Kjetil Anfinnsen rekruttert inn som daglig leder.
Men selv etter det har Beaufort i hovedsak vært et Finstart-selskap.
Til forskjell fra de andre investeringene i porteføljen der eierandelene er på
10-25 prosent, har Finstart eid rundt 60 prosent av Beaufort.
Derfor var Vidar Aksland og Finstart helt avgjørende i den
prosessen som ledet frem til at BankID BankAxept ble nye eiere.
Mange om KYC-beinet
Aksland forteller at det helt siden Beaufort startet har vært
mange norske aktører i dette «spacet». For ekempel Kundesjekk, som Beaufort nå
blir en del av, Strise, Enin og andre aktører blant annet innenfor compliance
som har tilbudt lignende tjenester.
I tillegg tok det litt lenger tid for Beaufort å få fart på
den kommersielle delen av virksomheten. Der konkurrenten Kundesjekk var tidlig
ute med strategiske partnerskap med Regnskap Norge og Revisorforeningen, tok
det lenger tid for Beaufort å bygge seg en sterk posisjon blant eiendomsmeglere.
I dag har man blant annet DNB Eiendom, Eiendomsmegler Vest, Notar, Sørmegleren
og ProAktiv som kunder.
Den forskjellen har gitt utslag i dagens kundelister. Der
Kundesjekk har cirka 1100 brukere av sin portal, har Beaufort rundt 125 kunder.
– Styre og eiere kom frem til at det var viktig å skape
en sterk nordisk aktør på dette området, men at det ville være vanskelig for Beaufort å gjøre det med bare organisk vekst. Derfor besluttet vi å starte med en
strukturert M&A-prosess der vi var åpne for fusjon, samarbeid med andre eller
et strategisk salg med en industriell verdi, forteller Aksland.
Den rette kjøperen
Den prosessen var allerede godt i gang da BankID BankAxept
kom på banen. Den hadde til og med kommet så langt at det fantes en budindikasjon
fra en aktør som ønsket å bredde seg inn mot kundekontroll og antihvitvasking.
Aksland mener at BankID BankAxept til syvende og sist var den
rette kjøperen. Noe som blir ekstra tydelig i beslutningen om å samle Kundesjekk
og Beaufort i det nyopprettede forretningsområdet KYC.
– Vi er godt fornøyd med å bidra til at teamet i Beaufort sammen med Kundesjekk når har alle fortsetninger for å skape en nordisk vinner på området, sier Aksland.
Endte med tap
Den eneste sorgen for Aksland er at den tredje «exiten» for
Finstart Nordic ender i minus. De to første, i Boost.ai og Celsia, har begge gitt
et pent overskudd.
– BankID BankAxept betaler en helt «fair» pris,
men i forhold til totalt investert kapital i selskapet, ender det med noe tap.
Aksland vil ikke gå nærmere inn på summer verken når det
gjelder tap eller pris for Beaufort, men bekrefter til slutt at det handler om et
tosifret antall millioner.
– Det viktigste er at vi har funnet et godt nytt
hjem til virksomheten, funnet en god industriell løsning og har fått noe tilbake på investert kapital. Alternativet hadde vært oppfinansiering over lenger tid med høyere usikkerhet
for suksess, sier Aksland.
– Nå er det skapt et sterkt nasjonalt selskap som kan levere KYC- og AML-tjenester til et stort nordisk marked. Det vil også Sparebank 1 SR-Bank ha glede av, avslutter Aksland.