Ski-vm

Leder trioen i Ski VM 2025: Haakon André Elveslett Jensen, leder for marked og merkevare, Kristin Mürer Stemland, leder for strategi og forretningsutvikling og VM-sjef Berit Svendsen.

Ser etter startups og gründere som vil ta gull under Ski-VM i 2025

Berit Svendsen og resten av teamet som planlegger Ski VM i Trondheim i 2025, har startet en konkurranse for å få med seg så mange gründere og startups som mulig på mesterskapet.

Publisert

Når Berit Svendsen og resten av gjengen skal arrangere verdensmesterskap i ski i Trondheim i 2025, ønsker de å ta i bruk nye og innovative løsninger for at arrangementet skal få god glid.

For å få til dette, ønsker de samarbeid med gründere, startups, scalups og næringslivet for øvrig, som har tjenester og produkter som kan være egnet.

Nå inviterer trioen til en konkurranse med søknadsfrist 8. april.

– Mesterskapet strekker seg over 12 dager og vi estimerer over 300.000 besøkende. Alle skal få en best mulig opplevelse, og vi vet det er selskaper der ute med løsninger som kan hjelpe oss med det, om det er innen booking, salg og betaling, køsystem, for å nevne noe, sier VM-sjef Berit Svendsen.

Hun tok sjefsjobben for Ski-VM etter å ha vært internasjonal sjef i Vipps.

– Løsninger som vil være gull for Ski-VM

Svendsen sier VM skal være en utstillingsarena for mer enn bare utmerkede skiprestasjoner i hopp. langrenn og kombinert.

Med millioner av øyne fra hele verden rettet mot Norge og Trondheim, mener hun mesterskapet vil være en ypperlig arena for å vise frem gode tilskuer- og utøver-opplevelser med norsk teknologi og innovasjonsevne.

– Vi ser at det er så mange selskaper som popper opp rundt omkring i Norge. Vi er sikre på at flere av disse har gode løsninger som vil være gull for Ski-VM. Tilbake håper vi å gi dem en gyllen mulighet til å teste ut og få eksponering gjennom et stort, internasjonalt arrangement, sier Svendsen.

Leder for strategi og forretningsutvikling i Ski-VM, Kristin Mürer Stemland, påpeker at det fortsatt er noen år til mesterskapet skal gå av stabelen, så det er gode muligheter for å utvikle, justerer og optimalisere produkter og tjenester.

– Vi kan være med å teste og utvikle, men det må være mer enn en idé. Vi har en del tanker om at det skal være selskaper som kan være med på gjøre VM til en helhetlig og god opplevelse for alle, utøvere og tilskuere. Utenom det er vi ganske åpne for det aller meste, sier hun.

Skal kunne skaleres utenfor Ski-VM

Ideene med å inviterer til samarbeid er også at selskapene som er med på VM har et produkt som kan brukes til mye mer enn bare et vinterarrangement.

Stemland sier de vil legge til rette for at små og store teknologiselskaper kan bruke VM som et springbrett.

– Det er ikke noe vits å utvikle et 100 prosent skreddersydd produkt bare til Ski-VM i Trondheim. Målet er at VM, og alle arrangementene frem til 2025, kan være grobunn for skalering utenfor Ski-VM og andre vinterarrangement, i Norge og utlandet, sier hun.

Under er en veiledende oversikt over hva Ski-VM trenger: