markedsføring
Seriegründer henter millioner til markedsføring som skal redde de små
– Kundedialogen begynner å bli svært komplisert og lite målrettet for alle som driver med varehandel, sier Diller-gründer Jan Høgetveit.
Diller tilbyr et abonnementsbasert verktøy for automatisert markedsføring via en lojalitetsplattform rettet mot små- og mellomstore bedrifter. Teknologien bruker førstepartsdata og er integrert mot ledende kassesystemer, i fysisk butikk og på nett.
Selskapet henter nå 15 millioner kroner til internasjonal ekspandering.
På eiersiden kommer Borjan Duhonj, partner i Pareto Securities New York, Gaute Ulltveit Moe, tidligere meglersjef i Nordea og Artic og nå påtroppende aksjemegler i ABG Sundal Collier. Det samme gjør Skagerak Venture, Agder Seed og Tjuvholmen Venture.
Bak selskapet står Jan Høgetveit.
Han var i 2015 med å etablere regnskapsroboten Semine. Kristiansand-selskapet hentet sent i 2020 75 millioner kroner fra blant andre Skagerak Maturo og Adolfsen Group.
Parallelt med et lederbytte i selskapet, gikk Høgetveit ut av Semine.
– Det ga en åpning for et nedsalg av aksjer for gründerne, sier han til Shifter.
Målrettet markedsføring
Nå vil gründeren hjelpe de mindre aktørene i kampen mot de store kjedene.
Selskapet har i dag 18 ansatte på kontorer i Kristiansand, Oslo, New York, Leira og Portugal, blant dem; CPO Fredrik Kristiansen. Han er også en av gründerne bak Diller.
Høgetveit viser til at varehandelen opplever at markedsføring via sosiale medier har blitt både ineffektivt og dyrt. Det skyldes blant annet forbud mot tredjeparts-cookies og muligheter for å stoppe sporing i sosiale medier. Det lukker dørene for små annonsører.
– Kundedialogen begynner å bli svært komplisert og lite målrettet for alle som driver med varehandel, sier han.
Diller tilbyr i stedet målrettet markedsføring mot eksisterende kunder, basert på kjøpsmønstre, herunder ovennevnte førstepartsdata. All innsamling av kundedata er basert på samtykke, men butikkene kan lokke med personlige rabatter og fordeler.
Skiller seg ut i tett marked
På kundelisten står blant andre Olivenlunden, Fredrik & Louisa og Hageglede.no.
Nå ekspanderer Diller til Sverige og USA. Selskapet åpnet nylig et kontor på Manhattan i New York for å komme tettere på det amerikanske markedet.
– Våre integrasjoner i POS (kasse, journ. anm.) går over landegrenser og "ecommerce" er jo som kjent globalt. En butikk-kjede i Sverige som bruker en POS som Diller allerede er integrert i, vil enkelt kunne bli en kunde av Diller, sier Høgetveit.
Market er allerede tett, og gründeren nevner Voyado, Smile.io og Stamped.io, men mener Dillers strategi rettet mot små- og mellomstore bedrifter vil skille dem ut.
Han mener det uansett volum er viktig for en butikk å bli kjent med kundene.
– Gjennom Diller konverterer butikken sine kunder fra å være anonyme til å bli kjent med kundene og kan da kommunisere mer relevant med dem, sier Høgetveit.