Shafi Adan og Arne Kvale

Seriegründernes nye boligtjeneste kjøper huset ditt på 48 timer: Henter 10 millioner fra kjente næringslivstopper

Shafi Adan og Arne Kvale har tidligere hatt suksess med å bygge selskaper. Det siste, Zoopit, solgte de til Schibsted og Norgesgruppen. Nå er de i gang på nytt.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en plattform som gjør det enklere å selge boligen din. Legg inn adressen din og svar på noen spørsmål, så mottar du et tilbud i løpet av 48 timer, som viser hva den antatte verdien på boligen er, sier Arne Kvale, medgründer i Bringing Swag Back To Housing AS.

Sammen med medgründerne Jan Oftedal, Jørn Skogsrud og Anders Gill, er det like før de vil lansere produktet: Solgt.no.

– Ideen er at boligselgere skal slippe alt «hasslet» med å selge en bolig. Slippe å fikse døra, slippe å ta et malerstrøk og så videre.

Tar 140 dager å selge en bolig

– Vi bygger en automatisert verdisettingsmodell, som tar utgangspunkt i offentlige data, sammenlignbare salg, og standard på boligen. Basert på dette kommer vi med en verdisetting av boligen, sier medgründer Shafi Adan.

Vanligvis, hevder Adan, tar det 140 dager å fullføre salget av en bolig.

– Først skal du orientere deg om hvilken megler du skal bruke, deretter skal det gjøres forberedelser. Eksempler på dette er reparasjoner, styling, rydding, vask og bilder. Deretter skal det avholdes visninger og budrunde med påfølgende forhandlinger om overtagelse. Alt i alt er dette en stressende og tidkrevende situasjon, sier han, og legger til:

– Hva hvis du kunne fått et bud til markedspris etter 48 timer, velge overtagelsestidspunkt og solgt boligen umiddelbart?

Shafi Adan og Arne Kvale

  • Begge to født i 1991.
  • Møttes på Handelshøyskolen BI for 10 år siden.
  • Har startet en rekke selskaper sammen.
  • I tillegg til Zoopit, er kanskje Privatundervisningen AS det mest suksessfulle.
  • Privatundervisningen eies 95 prosent av Shafi og Arne og omsatte for 6,4 millioner i 2018.
  • I år solgte de seg ut av Zoopit til Schibsted Distribusjon, som nå sitter på 75 prosent av aksjene, mens Norgesgruppen sitter på de resterende 25 prosentene.
  • Nå er de i gang med et nytt selskap som heter : Bringing Swag Back to Housing. De vil gjøre det enklere å selge bolig.

Slik skal de tjene penger

Forretningsmodellen er å ta en prosentandel per salg.

– Kostnaden vil være sammenlignbar med et tradisjonelt boligsalg. Vi kommer til å ligge litt over en ordinær megler. Det koster omtrent 100.000 kroner å selge en bolig i Oslo i dag, og vi kommer til å ligge rundt der, sier Jan Oftedal.

I tillegg vil solgt.no få en eventuell gevinst ved videresalg av boligen på grunn av eventuelle oppgraderinger.

– Vi kommer til å være ute etter de kundene som ønsker å gjøre det lettvint, sier han.

Kopi av et amerikansk konsept

Ideen er ikke unik, men det spiller heller ingen rolle. I USA har OpenDoor hatt stor suksess med dette konseptet.

I 2019 solgte selskapet 18.000 boliger og genererte 4,7 milliarder dollar i inntekter. Men de gikk samtidig 339 millioner dollar i underskudd.

Adan forteller at graden av automasjon påvirker marginen. I startfasen kreves det mye manuelt ettersyn, men etter hvert som de får volum og algoritmen blir bedre, kreves det mindre.

– OpenDoor hadde i første kvartel 2018 automatisert 41 prosent av verdivurderingene. I starten av 2020 lå det på 63 prosent, sier han.

Han mener at Solgt.no har gode forutsetninger på data-siden, ettersom det er veldig gode offentlige data tilgjengelig i Norge.

– Det er en av de tingene som kan gi startups en «edge» i Norge, tror han.

Teamet: Fra venstre sittende Shafi Adan, Jan Oftedahl og Arne Kvale. Fra venstre bak, stående: Anders Gill, Jørn Skogsrud og Abdirahim Arrale .

Skal bevise hypotese med pengene

Mesteparten av pengene de har hentet, skal gå til kjøp av boliger.

– Vi ha allerede kjøpt to boliger. Snart vil plattformen være oppe, og da vil vi kjøpe flere, sier han.

Målet er å kjøpe 15 - 30 boliger neste år.

– Det var ikke så mye?

– Vi regner med å omsette boliger for over 50 millioner kroner neste år. Det vil ta tid å bygge opp effektive systemer som gjør det mulig å håndtere dette i stor skala. Målet er å gå 5 ganger dette volumet i 2022. I starten vil kapital åpenbart være en flaskehals, derfor blir det viktig å vise at hypotesene våre stemmer, og bruke dette for å hente mer kapital i fremtiden, sier Adan.

Disse har investert

Investorlisten kan nok få noen til å sperre opp øynene.

Selskapet fått med seg tidligere Selvaag-topp Baard Schumann, eiendomsutviklerne Christian Ringnes og Anders Opsahl. Tidligere Tandberg-topp, Jan Christian Opsahl, har også tegnet seg på investeringslisten. Det samme har StartupLab og Schibsted-eier Blommenholm Industrier.

– Vi har prøvd å samle A-laget av investorer i denne runden, og det føler vi at vi har fått til, sier Adan.

Tidligere har de hentet 3,6 millioner kroner i en emisjon. Nå henger de ytterligere 10 millioner kroner fra investorer, hvor gründerne selv også investerer. I tillegg tar selskapet et lån på 13 millioner kroner. Med disse pengene mener de at de har nok til å handle boliger for mellom 50 og 100 millioner kroner.

Inkludert penger fra siste emisjon verdsettes selskapet til 40 millioner kroner.

– «Skin in the game» er viktig, så vi har investert en god del penger selv i prosjektet, sier Arne Kvale.

Gründerne satt igjen med en del millioner etter salget av Zoopit til Schibsted. En del av dette reinvesteres i Solgt.no. Det betyr også at de ikke trenger å ta ut lønn i det nye prosjektet.

– Vi tror på oss selv, og derfor gir det mening å investere i egen virksomhet fremfor at en at en forvalter skal ta hånd om pengene, sier medgründer Arne Kvale.

– Hva blir største utfordring fremover?

– Først og fremst må vi bygge tillit overfor forbrukeren, slik at de er trygge på at de får markedspris. Det fordrer at vi klarer å prise boligene rett. Samtidig er vi avhengig av å bygge effektive prosesser, slik at vi klarer å holde kostnadene lave for forbruker, sier Shafi Adan.

Carl. O. Geving i Eiendomsmeglerforbundet. FOTO:

For godt til å være sant

Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl. O. Geving, mener konseptet kan høres litt for godt ut til å være sant.

– Boligsalg er en mye mer kompleks operasjon enn mange forestiller seg. Gjennom tidene har det ikke vært mangel på forsøk på å digitalisere hele prosessen. Det man kan slå fast, er at ingen har lykkes med å digitalisere hele den prosessen, sier han til Shifter.

Han mener det i de flest tilfeller vil lønne seg å selge boligen selv, med en megler.

– Da får du den beste prisen som markedet er villig til å gi. Det kan godt være at dette kan føles tryggere med denne tjenesten i tregere markeder, men ikke slik markedet er nå, sier han.

Selv om han tror de fleste tenker han vil være programforpliktet til å mene dette, peker han på at han har mange års erfaring med at nye aktører kommer på banen. I Norge har blant andre Propr slått seg opp i «selg selv»-markedet, og kunne i sommer rapportere om god vekst.

– I USA var det en trend for 10-15 år siden at folk skulle selge boligen selv. Det har nå gått tilbake. Det samme ser vi i Sverige. I Norge har det aldri tatt av, og ligger på under to prosent av antall solgte boliger, sier Geving.

Han legger til at det heller ikke er noe nytt at man bruker data for å estimere boligverdi.

– Det gjøres i dag av meglere, men det vi ser er at prismodellene alene ikke klarer å vise en god pris. Det har vist seg at man må ha et menneskelig ledd inn som kvalitetssikrer. Det er også noe bankene krever, sier han.

————————————

Vil du lære hvordan Shafi, Arne og Jan har laget pitchen som sikret 13 millioner i investeringer til en verdivurdering på 40 millioner, før produktet var ferdig?

Meld deg på under: