På seks måneder har Propr solgt nesten like mange boliger som de gjorde i hele fjor

Til tross for en måned lang «corona-dipp» midt i høysesongen, fortsetter selvbetjenings-megleren veksten. Planen er fortsatt å gå i pluss i år.

Publisert

I fjor omsatte proptech-selskapet Propr for 14,9 millioner kroner og leverte et negativt resultat på 1,3 millioner kroner, viser årsrapporten til selskapet. Det er en omsetningsvekst på 69 prosent og en resultatforbedring på hele 90 prosent sammenlignet med året før.

Kort tid før virusutbruddet lammet Norge, fortalte daglig leder Kjetil Eriksson til Shifter at selskapet som leverer selvbetjeningsløsninger for salg av bolig sannsynligvis har gjennomført sin siste emisjon og satser på lønnsomhet i år.

– Siden har boligmarkedet blitt spådd både til skyene og til kollaps. Hva er status hos dere nå?

– Den er god. Starten på året var bra, og veksten fortsatte. Men som de fleste opplevde vi en dipp da folk satt seg inn, sier han.

Fra torsdag 12. mars til rundt grunnlovsdagen leverte selskapet omtrent på samme nivå som i fjor, forteller Eriksson.

– Vi kuttet veksten noe. Men siden da har det vært fantastisk bra. Oppdragsinngangen og veksten er tilbake for fullt. Vi har aldri opplevd sånn pågang i butikken, forteller han nå.

Han kommenterer ikke konkrete tall, men ifølge nettsiden har selskapet solgt boliger for 3084 kunder siden oppstarten i 2016. Ved årsskiftet var tilsvarende tall 2268. Med andre ord har selskapet skaffet seg 815 nye kunder så langt i år, og er i rute mot målsetningen om 2000 solgte boliger inneværende år. Til sammenligning solgte selskapet eiendom for drøyt 1000 kunder i hele fjor.

– Vil usikkerheten i samfunnet generelt gjøre at potensielle kunder velger mer tradisjonelt?

– Det har ikke vært tilfelle. Fire uker med bra stopp gjør sitt, og det vil vi bære med oss. Men når vi ser året under ett, ser alt veldig lovende ut, sier Eriksson.

Markedsføring og partnerskap

Gjennom fjoråret jobbet selskapet målrettet med å optimalisere markedsføringen, og gikk fra å annonsere svært bredt i alle kanaler til å rendyrke en digital strategi.

«Dette har gjort at vi har bedre kontroll, en lavere markedsføringskostnad per kunde, samt at vi treffer målgruppen vår bedre,» skriver selskapet i årsrapporten.

I 2018 innledet selskapet også et samarbeid med Danske Bank, og jobbet gjennom 2019 for å tilknytte seg flere samarbeidspartnere. Dette arbeidet resulterte blant annet i avtaler med Tryg Forsikring og Fjordkraft.

«Selskapene tilbyr tjenester som passer godt inn i Proprs kundereise. Målet med å tilknytte oss flere ulike samarbeidspartnerne er at vi da kan tilby et bredt spekter av relevante tilleggstjenester til gode priser, samtidig som vi øker vår inntjening og styrker Proprs merkevare. Avtalene skal sikrer Propr bred distribusjon i alle våre samarbeidspartneres distribusjonskanaler,» skriver de i årsrapporten.