karriere
Sjefsdesigneren i Nomono går til eks-kollegaens vekstrakett
Viktor Rydal var ifølge Didrik Dimmen en sentral del av Flowmotions suksess før startup-eventyret fikk en brå slutt i 2019. Nå har Auk-sjefen rekruttert ham tilbake.

Auk rapporterte på nyåret en tredobling av salget. Det syv år gamle selskapet bak automatiserte systemer for innendørs dyrking, hadde i fjor en omsetning på 115,3 millioner kroner.
Nå deler Auk-sjefen også nyheten om en stjernesignering i Viktor Rydal. Han er ansatt om ny sjefsdesigner i selskapet.
– Design er det aller viktigste for oss, og vi har såvidt begynt, sier Dimmen.
– Vi skal lage verdens flotteste og kuleste produkter for hjemmedyrking, og nå har vi med oss kanskje en av tech-Norges flinkeste til å få det til.
Rydal var også sjefsdesigner i Flowmotion, Dimmens hardware-startup som gikk konkurs i 2019. Han designet alt fra logo til brukeropplevelsen i appen og packingen, forteller medgründeren videre.
– Viktor og jeg jobbet i tospann med visuelt design og uttrykk i videoer og på nettside. Kort sagt var han helt instrumentell til den initielle suksessen til Flowmotion, sier Dimmen - som gleder seg over å være «back together».
Fra Nomono til Auk
Rydal kommer fra stillingen som sjefsdesigner i Nomono, det norske oppstartsbedriften bak et «bærbart lydstudio». Han viser til at selskapet på kort tid utviklet en løsning for podkasting på tvers av fysiske og digitale skytjenester - og sier:
– Utfordringen med å få alt dette til å fungere sømløst sammen skal ikke undervurderes, og det er krevende å få fotfeste ved introduksjon av ny teknologi i markedet, som Nomono gjør for produksjon av spatial audio, sier han og forklarer sistnevnte som romlig lyd for en mer realistisk opplevelse.
– Jeg har vært med på å bygge selskapet siden starten i 2019, og har investert mye tid i både produktutvikling, kulturbygging og merkevaren, så det er klart at det blir rart å ta farvel med teamet og prosjektet. De har en spennende reise foran seg, og samtidig kjenner jeg at tiden er inne for å ta fatt på nye utfordringer, sier Rydal.
Lærdom fra Flowmotion
Da designeren startet i Flowmotion, satt han ennå på skolebenken ved NTNU.
– Det er klart at den reisen har gitt meg mange verdifulle erfaringer. Jeg lærte tidlig hvor sårbar en liten og nyetablert aktør er i en større verdenssammenheng, særlig med hensyn til sourcing og supply chain.
– Eventyret tok dessverre brått slutt, men jeg tenker at det har gjort meg mer robust i møte med motgang, sier Rydal.
I Auk skal han jobbe med produktdesign, UX og design på tvers av selskapet.
– Aller først skal jeg bruke litt tid på å bli godt kjent med alle sidene av bedriften, teamet, produktene og målgruppen. Vi skal løfte kvaliteten jevnt over, og da er det viktig å ha med seg helheten, sier Rydal.
Målet er ifølge den nye sjefsdesigneren at Auk skal bli et «household name» innen hjemmedyrking på globalt nivå.
– Det blir gøy å samarbeide på et nytt prosjekt, sier Rydal og viser til det tidligere startup-samarbeidet med Dimmen.
– I Flowmotion jobbet vi veldig effektivt sammen og komplementerte hverandres kompetanse på en god måte. Didrik er utrolig målrettet og dyktig på å skape engasjement - to nøkkelingredienser for å få ting til å skje.
– Det blir spennende å se hva vi begge har lært siden sist - og hva vi kan få til sammen fremover, sier Rydal.