Fra venstre: Per Oscar Andersen (Frontend-utvikler), Tan Anh Le (Tech-lead), Alf Gunnar Andersen (Daglig leder), Rina Andriana (Fullstack-utvikler), Runar Tistel (Fullstack utvikler). Arkivfoto: Lucas Weldeghebriel
Fra venstre: Per Oscar Andersen (Frontend-utvikler), Tan Anh Le (Tech-lead), Alf Gunnar Andersen (Daglig leder), Rina Andriana (Fullstack-utvikler), Runar Tistel (Fullstack utvikler). Arkivfoto: Lucas Weldeghebriel

Skal sørge for bedre vurdering av gjeldsbetjening med ny data: Nå får kredittkort-appen forskningmillion

Horde tar i bruk nye metoder for kredittvurdering.

Publisert Sist oppdatert

Bergensselskapet lanserte i fjor en app som gir folk oversikt over egne kredittkort og forbrukslån samt muligheten for enkelt å si opp disse.

Horde har per i dag cirka 62.000 brukere, hvorav 50 prosent er månedlige aktive. Ifølge selskapet vokser appen med 3000 nye brukere i uken, og "si opp kort"-funksjonen skal være brukt 116.000 ganger.

Nå er også fintech-gründerne i gang med et innovasjonsprosjekt - som denne uken ble innvilget én million forskningskroner fra Innovasjon Norge.

Sparebanken Sogn og Fjordane er første pilotkunde, og målet er å utvikle et bedre kredittstyringsverktøy for banker som skal gi bedre oversikt over gjelden til potensielle nye kunder. NCE Finance Innovation er fasilitator.

– Over 200.000 personer i Norge har mer gjeld enn de klarer å betjene, og vi ønsker å lage løsninger som skal forhindre at dette tallet øker, sier Alf Gunnar Andersen, gründer og daglig leder i Horde.

Benytter nåtidsdata

Han forteller at deres system i større grad benytter nåtidsdata og nye informasjonskilder sammenlignet med eksisterende løsninger.

Dagens systemer baserer seg i all hovedsak på en generisk kredittscore og en selvangivelse som kun oppdateres én gang i året, forteller Andersen.

– Muligheten til å ta kreditt er et viktig fundament i et velferdssamfunn da det gir en enorm fleksibilitet i uforutsette situasjoner. Dessverre er markedet for usikret kreditt i Norge, preget av aktører med varierende seriøsitet, sier han.

Andersen mener bransjen har vært insentivert til å gi ut "alt for mye lån" der kundene blir sendt på en evig refinansieringsdans som gjerne ender opp i inkasso.

– Inkassoreglene i Norge er uten tvil i lånegivers favør, derfor har tapene til bankene så langt vært lave. Dette er ikke en levedyktig modell og gjeldsregisteret har bevist dette. Vi ønsker å bygge systemer som gir tryggere rammer til deg som forbruker. Første steg er da å utvikle bedre systemer for kredittvurdering.

Han forteller at de også jobber med nye løsninger som skal gjøre det lettere for folk å håndtere lånene, uavhengig av hvilken bank du benytter.

Flere tjenester

Shifter har tidligere omtalt Nordic API Gateway som på tampen av 2018 fikk DNB på eiersiden. Det danske fintech-selskapet står bak budsjetteringsappen Spiir, men også en felles infrastruktur-plattform tilpasset PS2D. Den skal muliggjøre fremtidige finansielle tjenester og betalinger, blant annet kredittvurdering.

Denne uken lanserte også spareappen Dreams en ny kredittjeneste som skal hjelpe nordmenn ut av gjeldsfella. Konseptet er å samle samt refinansiere eksisterende lån og bruke "sparehacks" som automatiske trekk for å bli kvitt gjelden raskere.

Mandag la en en regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe bestående av representanter fra blant annet Forbrukerrådet, Finans Norge, Virke Inkasso og Finanstilsynet fram et forslaget til nytt inkassolovforslag.

Her går de inn for å kutte gebyrene på krav under 500 kroner. Disse kravene omfatter ifølge NTB mer enn hvert tredje inkassokrav. Ifølge arbeidsgruppen kan forslaget spare forbrukerne for nærmere 2 milliarder kroner. Dersom forslaget vedtas, kan det føre til at flere inkassoselskaper må slås sammen eller avvikles.