Gründerne bak plattformen Eiendomsappen var ikke engang ferdig på videregående da de landet sine første kunder. Nå vil de revolusjonere den norske utleiebransjen med sitt system for forvaltning av næringseiendom.
De tre barndomskompisene, som nå er 19 år, hadde helt siden 12-årsalderen drevet med programmering og utvikling ved siden av skolen. På gutterommet laget de spill og andre små-apper. Men alt var bare småprosjekter før de etterhvert beveget seg inn i idretten i 2018.
– Vi lagde en plattform for idrettslag, som de kunne bruke til å lettere føre oppmøte-statistikk, sende ut invitasjoner og holde oversikt, forklarer gründer Kristoffer Moe Lundquist.
I 2018 ble den lagt merke til av et eiendomsselskap, som ønsket seg en tilsvarende løsning i egen bransje.
– En av medgründerne var i familie med noen i et stort eiendomsselskap i nord, og de spurte om vi kunne lage det samme for dem. De hadde gjort en del undersøkelser av markedet, og så at det ikke fantes noen der ute som var brukervennlige nok for det de ønsket seg, forklarer Lundquist.
– De systemene som brukes i dag ble laget før vi ble født, legger den unge gründeren til.
Nylig gikk tenåringene av med seieren i pitchekonkurransen til proptech-akselratoren The Factory, og selskapet har både fått Innovasjon Norge-støtte, samt eiendomsselskaper inn på eiersiden.
Skal sørge for enklere styring
Både pris og mangel på kommunikasjons-alternativer var problemer bransjen møtte på i de eksisterende løsningene.
– Andre alternativer hadde veldig store oppstartskostnader. Og når man må betale 150.000 kroner for å sette i gang, frister det ikke for et selskap. I tillegg fantes det ingen løsninger som hadde kommunikasjon mellom de forskjellige partene, forteller Lundquist.
Slik ble «Eiendomsappen» unnfanget, mens gründerne fremdeles gikk på videregående.
– Plattformen skal forenkle kommunikasjonen mellom utleier, leietaker og tjenesteleverandører innen eiendom. Leietaker kan enkelt melde fra om avvik og problemer, og driftansvarlig kan sende meldingen videre til leverandører som kommer for å fikse det, forklarer gründeren.
Kundene strømmer til
I fjor sommer, rett fra skolebenken, startet gründerne å jobbe for fullt med plattformen. De fikk tidlig med seg de to eiendomsselskapene EiNord og Nordlysbyen Eiendom på laget. De skjøt inn én million kroner i løsningen. Deretter fikk de en investering fra The Factory på 210.000 kroner, og Innovasjon Norge støttet prosjektet med til sammen 700.000 kroner. Nylig lukket selskapet også en investering fra Bjørn Tore Hagberg, gründeren bak Smartdok, på 1,5 millioner.
Nå har proptech-startupen avsluttet pilotfasen, og resultatet er lovende: allerede har 25 selskaper tegnet seg på kundelisten, og flere har lagt inn hele sin portefølje i løsningen.
– Det er porteføljer på alt fra 5000 kvm til 100.000 kvadratmeter, forteller Lundquist.
Selskapet tar betalt for antall kvadratmeter hver kunde har i porteføljen, men har ingen oppstart- eller supportkostnader.
Vanskeligere i sør
I første omgang er de fleste kundene i Nord-Norge, hvor også de to første eiendomsselskapene holder til. Lundquist forteller at de ble overrasket over åpenheten.
– Vi møtte selskaper med store porteføljer som rullet ut alt med en gang. Her i sør er det litt vanskeligere å komme inn, sier han og legger til:
– De fleste selskapene er litt mindre der oppe, så det er lettere å integrere kjapt. Her nede er det litt lengre prosesser for å komme i gang.
Startup-samarbeid
Nå har selskapet også inngått en avtale med den digitale nøkkel-plattformen Unloc.
– Samarbeidet startet med at vi fikk kontorer på The Factory, og der brukte de Unloc. Da så vi at dette ville være en perfekt match for oss.
Fremover skal selskapet tilby Unlocs digitale nøkkelteknologi gjennom plattformen.
– Utleierne har oversikt over alle leietakerne de har i systemet. På dashbordet kan de da med et trykk dele ut digitale nøkler, uten å måtte opprette profil. I tillegg kan de gi nøkler til leverandører, vaktmester, rørlegger og lignende. Så slipper leietaker å møte opp for å låse noen inn.
Fra før har Unloc inngått flere millionsamarbeid med giganter som Schibsted og Obos.
Lundqist forteller har spesielt tro på dette samarbeidet i Nord-Norge.
– Det er lange avstander, og det er ikke spesielt bærekraftig hvis en forvalter må ta fly for å levere nøkkel til en rørlegger, noe vi vet har forekommet, forteller han.
Den vanskelige troverdigheten
– Hva er ulempene med å gå rett fra VGS til å bli en startup?
– Vi vil nesten alltid bli møtt med en viss skepsis i starten på grunn av alderen vår og det er helt naturlig da vi for det meste er selvlærte. Skepsisen forsvinner derimot som regel kjapt når vi viser frem systemet, sier han og legger til:
– I tillegg er det utrolig mange forskjellige aspekter ved eiendomsdrift. Vi må derfor hele tiden passe på å følge vår visjon, og sørge for at ny funksjonalitet aldri går på bekostning av brukervennlighet.
Det har likevel vært utfordrende å være ung og fersk, innrømmer han.
– I starten var det vanskelig å skape troverdighet. Noen kan også stille spørsmål om vår bransjeerfaring, men Eiendomsappen er tross alt et produkt av et samarbeid mellom oss tre og to eiendomsselskaper. Den kombinasjonen er uslåelig.