Kris Riise, gründer og sjef i Unloc. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Schibsted girer opp Unloc-samarbeid: "Kan bli verdt mange milliarder på kort tid"

Publisert Sist oppdatert

Nå varsler Unloc finansieringsrunder på flere hundre millioner kroner. 

Nylig annonserte Unloc et samarbeid med Obos, en av Nordens største boligbyggere. Forvalteren av 234.000 bygg investerer også i form av et konvertibelt lån på fem millioner kroner.

Omtrent parallelt lanserer selskapet som digitaliserer nøkler et ytterligere prosjekt i samarbeid med Distribution Innovation AS (DI), som er eid av Schibsted og Amedia. Unloc landet allerede i fjor en avtale med Schibsteds leveringstjeneste Helthjem.

I et pilotprosjekt fikk budene tilgang til digitale nøkler i sin rutebok på mobil, men i realiteten er det fremdeles få som faktisk har en digital lås.

– Det kommer til å endre seg i en ekstrem fart nå, sier Unloc-gründer Kris Riise.

Les også: Vipps-topp til nøkkel-startup: «Står ovenfor en gigantisk digitalisering»

Ruller ut digitale nøkler i Oslo

Han forteller at Schibsted nå skal finansiere utrullingen av maskinvare samt infrastrukturen av digitale låser, i første omgang i flere av Oslos bydeler.

– Paradigmeskiftet kan sammenlignes med før og etter Vipps. Det var ikke mulig for Vipps å bygge noe før bankene åpnet opp sin infrastruktur, sier Riise og legger til:

– Det som er unikt er at Schibsted ikke skal eie infrastrukturen. Sammen med Unloc muliggjør de åpen bruk av digitale nøkler for alle aktører i verden.

Han lister opp ambisjonene:

  • Å gjøre hjemlevering mer fleksibelt
  • Redusere utslipp
  • Øke sikkerheten med 100 prosent digital sporbarhet på leveranser

– Schibsted går inn for å revolusjonere hjemlevering, fordi de ser at digitale nøkler er en radikal "døråpner" innenfor logistikk, sier Riise.

Optimalisering

Pilotprosjektet som nå utvides ga mange svar, forteller CEO Tone Løyland i Distribution Innovation.

– Vi fikk sjekket ut at teknologien fungerte og at det var enkelt å erstatte fysiske nøkler med Unloc sin løsning.

– Hvorfor har dere valgt å utvide?

– Vi ønsker å teste løsningen i en større geografi og ikke på enkelte adresser. Bud som har nøkler går i samme geografi hver dag. DI ønsker å tilby leveringsteknologi der bud kan levere fysisk uten nøkler. For å teste dette trenger vi en større geografi for å optimalisere ruter uten å flytte fysiske nøkler.

Stor økning i antall

Unloc har i dag 1000 ukentlige aktive brukere, og antall delte nøkler via appen er ifølge selskapet på nærmere 33.000.

Øverst fra venstre. Anders Oredsson, Terje Skog Jenssen, Kaia Rose Traub Wulff, Aksel Dybdal, Joakim Johannessen. Nederst fra venstre.
August Flatby, Kris Riise, Johan Biermann Knudsen, Finn Magnus Holden. Foto: Unloc

Tidligere i år hentet selskapet nær syv millioner kroner, fra blant andre Platou-gründer Peter M. Anker.

– Unloc har identifisert et enormt potensiale i digitale nøkler, et marked i ekstrem vekst, uttalte Anker til Shifter. 

– Vi gjør klar selskapet for ekstrem vekst nå, og kommer til å hente noen hundre millioner kroner fremover. Vi befinner oss midt i en “winner-takes-all”-økonomi, og Unloc er bygd for å bli nettopp en slik global aktør. Selskapet kan bli verdt mange milliarder på kort tid, sier Riise.

Schibsted har per dags dato ingen investering rettet mot Unlocs aksjer.