Per-Arna Solberg og Andreas Øwre i Techpros har lenge hatt tanken om å investere sweat for equity i startups, men det er først det siste året de har kommet igang. Så lagt har det vært bra

Slik ble IT-konsulentene i Techpros startup-investorer: Nå girer de opp satsningen

IT-konsulentselskapet gjorde sin første “sweat for equity”-investeringer i fjor. Nå har de tre selskaper i porteføljen, og flere skal det bli.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har alltid vært glad i gründervirksomshet og entreprenørskap. Ved å gjøre dette tilfører vi selskapet en ny og spennende dimensjon som både kan bli gode investeringer på sikt, samtidig som det øker trivselen og teamfølelsen blant alle konsulentene våre, sier administrerende direktør Andreas Øwre i Techpros.

Shifter møter han og Leder for forretningsutvikling Per-Arne Solberg i lokalene deres rett ved Karl Johan. Techpros har rundt 40 ansatte som jobber i digitaliseringsprosjekter for offentlige og private aktører i Norge.

Da selskapet ble startet opp i 2014, hadde Øwre som mål å bygge noe mer enn et «vanlig» IT-konsulentselskap. Å bruke kompetansen på huset til å investere i tech-selskaper i tidlig fase, hadde på blokken helt fra start.

Det tok likevel litt tid før de kom i gang:

– Vi har fått mange forespørsler om dette opp gjennom årene, men vi har aldri sagt ja. Rett og slett fordi det koster mye penger å låse konsulenter til denne typen prosjekter. Nå har vi derimot kommet til et stadig hvor selskapet har en sunn økonomi og ressursene til å satse mer, sier han.

Investering som kaster av seg i penger og trivsel

Techpros investerer gjennom en såkalt «Sweat for equity»-modell. De går ikke inn med cash, men arbeidstimer til en gitt verdi mot en eierpost. Det er noe flere konsulentselskaper har gjort de siste årene.

Det mest suksessfulle eksempelet i Norge er kanskje er Bakken & Bæck. En «sweat for equity»-investeringer på mellom 500.000 og én million kroner i Coinbase, ble ved krypto børsens notering verdsatt til mellom 50 og 100 millioner kroner, ifølge Finansavisen.

Det er en sak som også Øwre i Techpros har fått med seg. Ambisjonen for tidligfase-investeringer har derimot andre mål enn bare monetær avkastning.

For Techpros er tidlig-fase investeringer også en god måte å rekruttere, beholde og gi de ansatte verdifull erfaring, noe som igjen gjør dem til mer attraktive konsulenter i fremtidige prosjekter.

IT-bransjen sliter med å rekruttere folk. Det er både krevende og kostbart, samtidig som man ved å rekruttere fra andre selskaper ikke klarer å løse tilbudsunderskuddet i bransjen. De fleste kundene krever som regel minimum 2-3 års arbeidserfaring hos konsulentene de leier inn forteller Øwre. Det regnestykket går ikke opp.

– Det er derimot mange flinke og motiverte folk som enten er i studier eller er nyutdannet. De ansetter vi og gir dem nødvendig trening, sertifiseringer, kunnskap og kompetanse for å fungere som konsulenter. Ved å ha en portefølje av start-up selskaper der vi på forhånd har avtalt at vi vi kan ta med noen som kommer rett fra studier, har vi en perfekt måte å gi dem hands-on erfaring innen design, utvikling og testing av markedsrettede produkter og tjenester sier Øwre.

– I tillegg vet vi at de ansatte setter pris på det. Man kan jobbe i et konsulentselskap, men samtidig føle litt på gründerlivet ved å skape noe nytt og annerledes.

– Jo tidligere, desto bedre

Til nå har Techpros investert i tre selskaper: Tatoverings-startupen Linework, flomberedskap-selskapet Aquafence og et spillpattformselskap med internasjonale avtaler og samarbeidspartnere.

I de tre har de investert mellom 1,5 og 5 millioner kroner hver. Summen vil varierer fra case til case. Det samme gjør eierandelen. I Linework fikk de 12 prosent eierskap da avtalen ble inngått samt en plass i selskapets styre.

Per-Arne Solberg i Techpros forteller at de er ganske åpne for alle typer selskaper, men at de ofte har noen ting til felles. De driver med noe som er fremtidsrettet og har som hensikt å ta et marked eller en bransje og digitalisere den.

–Den røde tråden er at dette er tidligfases-selskaper uten running revenues. Vi tar stor risiko, men jobber for å redusere denne risikoen ved å gå inn med ressurser og kompetanse som det ellers en vanskelig eller for dyrt, for startups å skaffe. Jo tidligere vi kommer inn, desto bedre. Det er enklere å styre og forme selskapet i riktig retning når de er relativt ferske.

Men selskapene må være over idefasen. Da Techpros gikk inn i Linework, ble de imponert over hvor langt selskapet hadde kommet. Gründerne kom til Techpros med ferdig konsept, ferdig forretningsplan og ferdig analyse av markedet.

Techpros har ikke langt en plan for hvor mange selskaper de skal investere i fremover.

Men de har hatt god erfaring så langt, og kommer til å gjøre mer av det.

–Vi har ingen fordommer eller ønske om det ene eller andre med tanke på bransje eller sektor. Det viktige er at selskapet har en solid forretningsidé, at de har et unikt konsept eller produkt og at de har genuin domenekunnskap om markedet de enten sikter seg inn mot eller opererer i, sier Øwre.