Daglig leder John Øyvind Kårikstad i Forte Digital.

Har flere storkonsern på kundelisten, men tror startup-strategien blir viktigere

Teknologikonsulentene i Forte Digital rendyrker «sweat equity»-modellen i en egen inkubator.

Publisert Sist oppdatert

Siden oppstarten i 2017 har konsulenthuset Forte Digital, som hjelper kundene med alt fra programmering til design, vokst til 140 ansatte.

I fjor opplevde selskapet rekordvekst, godt hjulpet av et plutselig behov for digitale tjenester på tvers av bransjer. Selskapet omsatte for 126 millioner kroner og fikk et resultat på 21 millioner kroner.

– Hele bransjen vår har vært på en opptur de siste årene. Behovet for digitale produkter og tjenester er stadig større. Det er ingen tvil om at det som skjedde i fjor, har akselerert behovet hos de store kundene. Men det er også rekordmange nye selskaper som starter opp, og det er mange flere muligheter i markedet enn tidligere, sier daglig leder John Øyvind Kårikstad i Forte Digital.

Startet inkubator

Selskapet et mål om å doble både organisasjon og omsetning i løpet av fire år. For å klare det, har de sikret seg store kunder, deriblant Norgesgruppen, Obos og Nationaltheatret, samt selskaper i sterk vekst, som nettapoteket Farmasiet. Forte Digital snuser også på å gjøre oppkjøp.

Men det er blant de minste selskapene at Forte Digital ser det største potensialet for avkastning.

Selskapet har blant annet etablert en egen inkubator, hvor de aksepterer en langt lavere timepris for sine tjenester, mot eierskap på mellom 5 og 10 prosent i selskapene de jobber med.

– På sikt har vi troa på at det er en mer lønnsom modell for oss, sier Kårikstad.

Flere startups har vært innom, og Forte Digital har eierskap i alle. Et eksempel er Looping, plastutfordreren som vokser kraftig om dagen. Forte Digital bidro med utviklerressurser fra dag én, og har således allerede god avkastning på investeringen.

Investor-metodikk

Kårikstad er tydelig på at det ikke er hvem som helst som slipper inn i Forte Inkubator, selv om de skulle være aldri så godt finansiert og betalingsdyktige.

I stedet inntar selskapet en rolle som ligger tettere på en investor.

– Vi har i all hovedsak benyttet nettverk for å finne egnede kandidater, så det har ikke vært så mye innkommende. Vi gjør en vurdering av potensialet i markedet, hva investeringen er verdt i fremtiden, og gjør en gjennomgang av selskapet, sier Kårikstad.

Generelt jakter Forte Digital produktselskaper i tidlig fase. Av bransjer er det spesielt interessert i sirkulære forretningsmodeller, og bruk av data innen industri.

Bekymringsfull utvikling

Kårikstad er blant dem som nylig uttrykte sin bekymring på vegne av oppstartsbransjen, grunnet mangel på utviklerressurser og teknisk kompetanse i det norske markedet.

Selv ansetter konsulenthuset programmerere i høyt tempo, men opplever at markedet er i ferd med å tørke ut. Noe av årsaken ligger i at en del store bedrifter, også i det offentlige, bygger opp store interne avdelinger.

Utviklingen med et stadig større gap mellom behovet og tilbudet på dette området, kan ramme startups særlig hardt, ifølge flere aktører Shifter har snakket med.

– Vi er bekymret, ikke bare for startups, men for hele IT-bransjen. Det er stor fare for at man ikke klarer å levere på behovet som vil komme.

– Konsekvensen kan bli at norske startups misser på de store mulighetene som finnes, advarer han.