MOBILITET
Slik skal norske Ryde stanse fulle elsparkesyklister
Elsparkesykkel-selskapet vil skanne øynene dine før du får kjøre. – Vil effektivt luke ut de mest alvorlig tilfellene.
Med ny AI-teknologi skal norske Ryde sørge for at færre velter på elsparkesykkel grunnet kjøring i fylla.
Foto: Unsplash (innfelt)/NTB Scanpix/Ali Zare
I sommer ble det innført både promille- og aldersgrense på bruk av elektriske sparkesykler i Norge.
Nå har Ryde, det norske selskapet som driver med utleie av elsparkesykler, inngått en avtale med den svenske startupen Sightic Analytics, om å bruke øyeskanner-teknologi for å hindre kjøring i beruset tilstand.
Sightic Analytics ble startet i 2019. Gründerne hevder at de ved hjelp av kunstig intelligens og avansert bildegjenkjenning kan skanne øyne med kameraet i en mobiltelefon, og få svar på om man er full. Selskapet hevder en treffsikkerhet på 90-95 prosent ved promille på 0,5, og jobber aktivt med å bedre nøyaktigheten ved lavere konsentrasjoner.
Denne teknologien skal nå bakes inn i appen til Ryde. Det er første gang Sightic, som frem til i år gikk under navnet Eyescanner, går ut i det kommersielle markedet med sin løsning.
– For oss er dette kjempespennende, fordi vi vet at promillekjøring dessverre har ført til en del uhell, sier daglig leder Tobias W. Balchen i Ryde til Shifter.
Lanseres til våren
I disse tider går elsparkesykkel-selskapene inn i vinterdvale. De neste månedene skal Ryde bruke på å implementere teknologien til sin nye svenske partner i egen app. Etter planen skal brukere av den norske tjenesten kunne ta i bruk promillemåleren ved sesongstart i mars eller april neste år.
Loven sier at du ikke kan bruke motoriserte kjøretøy i trafikken med en promille høyere enn 0,2.
– Vi kommer til å være tydelige på at dette er veiledende. Testen i seg selv vil være med å heve bevisstheten på ruspåvirket kjøring, og den vil effektivt luke ut de mest alvorlig tilfellene, sier Balchen.
Han passer på å presisere at «er du i tvil, skal du ikke kjøre».
– Du tror ikke at en slik løsning kan brukes til å legitimere kjøring ved for eksempel en promille på 0,4, som ikke fanges opp av skanneren?
– Dette er ingen blåsetest med helt presist svar, og det kommer vi til å være veldig tydelig på. Så det skal vi klare å løse. Vi jobber også mot at testen skal bli mer presis på lavere konsentrasjoner før lansering til våren.
Lagres lokalt
En annen problemstilling med denne typen bruk av biometriske analyser, er innsamling av data.
Dette har vært tema også for Ryde og Sightic.
– Vi har snakket mye om datainnsamlig. Alt gjøres lokalt på telefonen, ingenting lagres. Det eneste som sendes er hvordan reseptorene tolkes, for å avgjøre om elsparkesyklene skal åpnes, ifølge Balchen.
I sterk vekst
Det har stormet litt rundt Ryde de seneste par årene, i forbindelse med uenigheter med kommuner og tapte anbudsrunder.
Balchen forteller derimot om god flyt nå. Selskapet har vunnet lisenser i Bergen, Trondheim og Bodø, samt ekspandert internasjonalt. I fjor utvidet de til Sverige, og tidligere i år til Finland.
Til sammen er det omkring 25.000 Ryde-sparkesykler i gatene - og regnskapet er ifølge Balchen i sorte tall - med gode marginer.
– Vi har positiv «cashflow», og pløyer alle penger inn i driften igjen. Vi vokser med egne ressurser, sier han.
Riktignok fikk Ryde en ny storeier i fjor.
Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.