Slik skal Wanda eksperimentere seg ut i verden
Gründer Lars Syse Christiansen varsler flere nye tjenester på plattformen til lager-startupen Wanda.Space.
Wanda.space bruker ubenyttet og ellers unyttig areal i for eksempel næringsbygg eller industriell eiendom, til å lagre ting. Prismodellen er annerledes enn hos tradisjonelle lagerselskap; kunder betaler per sykkel eller boks oppbevart, ikke for et fast antall kubikkmeter. I tillegg tilbyr Wanda blant annet henting og retur.
Posten og Obos er blant aktørene som har satset millioner på konseptet.
– Nå har vi øvd oss i seks måneder, og er ganske fornøyd. Nå handler det om å vise at vi kan skalere dette, sier gründer og daglig leder Syse Christiansen.
Nye kundetyper
Siden oktober har selskapet operert utelukkende i Oslo. På den tiden har det fylt opp 1.200 kvadratmeter med lagrede ting, og nærmer seg 1000 abonnenter.
Nå utvider selskapet virksomheten til Stavanger, og i løpet av året er ambisjonen å være i gang i minst ett nordisk land til.
Årsaken til at Stavanger ble neste stopp, er ifølge Syse Christiansen at Wanda har funnet en god partner i eiendomsaktøren Retail Office Stavanger, og ikke minst at boligstrukturen i Stavanger er annerledes enn i Oslo.
– Det er en annen type kunde der enn vi treffer i Oslo. Mye av det vi gjør nå, er å bli kjent med ulike kundetyper. Hvem er de, hvordan bruker de tjenesten, hvordan responderer de?
Nye tjenester
Den typen eksperimentering, både med marked, teknologi og ulike forretningsmodeller, blir det mye av fremover.
– Først og fremst skal vi jobbe med grunnlaget vi har nå, og så kommer det til å komme mye interessant kunderettet, sier Syse Christiansen.
– Det vi ser, er at vi bygger en plattform der vi kan legge på andre tjenester.
For eksempel tilbyr Wanda allerede vedlikehold av ski som lagres utenfor sesong. Det samme kan for eksempel tenkes om sykler, eller skifte av bildekk når de hentes og returneres. Blant annet.
– Det er veldig naturlig å kunne levere tjenester på toppen av denne plattformen. Vi er spesielt opptatt av å forlenge levetiden på ting. Vedlikehold, preparering, tjenester som gjør at tingene våre er i bedre stand, og kan brukes lenger.
– Så er det veldig tidlig å si hva det blir, men vi kommer til å teste ulike kategorier, samarbeidspartnere og tjenester, så får vi se. Hele «product-as-a-service»-kategorien er relevant for plattformen vi bygger, sier Syse Christiansen.
Ny vekstsjef
Hvor turen går etter Stavanger, er ikke klart ennå. Flere norske byer er et alternativ, men målsetningen er helt klart å ekspandere ut av Norge så fort som mulig. Sannsynligvis vil det skje mellom tredje og fjerde kvartal i år, ifølge gründeren.
For å gjennomføre den planlagte utvidelsen, har Wanda.space ansatt Karin Berg som vekstsjef, eller «Chief Growth Officer» (CGO). Hun kommer fra tilværelsen som gründer av klesmerket Berg & Berg, og har lang erfaring som blant annet markedssjef og leder for privatmarkedet i Komplett Group, og Ringnes (Carlsberg). Før det var Berg konsulent i McKinsey.
Berg har også vært en del av styret til Wanda.space siden i fjor.
– Wanda leverer en helt genial tjeneste som jeg tror kan forenkle og forbedre livet for mange som bor i byer og urbane områder. Jeg har blitt godt kjent med teamet og selskapet, og det var attraktivt å bli med på å bygge opp et selskap, sier Berg.